Van psychologe tot alumni coach

Made in Maastricht: Maartje Linzell

Maartje Linzell

Ik ben alumna van de Faculteit Psychologie, afstudeerrichting Biologische Psychologie. Afgestudeerd in 2000. Voor huidige studenten waarschijnlijk gezien als gedateerd in de pre-historie. Geen probleem, zo zie ik dat inmiddels zelf ook.

Wie ben ik..? Kort maar krachtig typeert mij: Levensgenieter, dol op een lekker glas wijn, mijn renschoenen en racefiets. Door wake-up calls, zoals schildklierkanker en de diagnose MS, haast om alles te halen wat in het leven zit. Blogger op mijn website: www.maartjelinzell.nl. Mama van 2 boys en echtgenote. Met heel veel passie in het leven. Doorzettend en grensverleggend. Trots op mijn deelname en bijdrage aan Alpe d'huzes en het uitlopen van de marathon van Rotterdam, 9 april jongstleden. Tot zover Maartje in een notendop.

Vorige week, mocht ik als coach, een bijdrage leveren aan het allereerste coachcafé georganiseerd door de Universiteit Maastricht. Een hele leuke uitdaging, zeker omdat ik in de laatste fase van een coachingopleiding zit en ik naast mijn baan als psycholoog, graag een eigen coachpraktijk wil starten.

Een inspirerende avond, bedoeld voor alumni die nog niet zo lang afgestudeerd zijn. Mensen die bijvoorbeeld in hun eerste baan zitten en misschien denken: maar is dit het wel...? Een avond met informeel karakter. Met een wijntje, in drie rondes coachen naar: Wat is mijn talent..? Wat is mijn droom..? En wat kan ik morgen gaan doen om die te realiseren..?

Daar waar het spannend wordt, moet ik zijn. Als coach, maar ook als mens. Immers, daar kom je bij waar het moeilijk wordt, waar het wringt. Daar kom je bij de punten waar je geneigd bent af te haken. Juist daar, wil ik het gesprek aangaan. Anders blijf je hangen in getrut. En spannend werd het...

Wat een leuke avond! Leuke gesprekken, inspirerende verhalen, mooie mensen. Zoveel dromen, zoveel passies, zoveel mooie ideeën. Maar....... ook heel veel 'moeten', mensen die vastzitten in 'hoe het hoort', of wat er van hen verwacht wordt. Of een job nastreven, omdat 'het nu eenmaal een prestigieus bedrijf is'.

Het leven is te kort, om wegen in te slaan vanuit die motivatie. En de jaren tot pensioen, duren op die manier verschrikkelijk lang. Leef je droom! Ontdek waar je hart sneller door gaat kloppen. Doe wat je leuk vindt en je zult geen dag hoeven werken. Wie niet waagt, wie niet wint. Niet geschoten, is altijd mis. Probeer het gewoon! Wat maakt het uit als het toch niet is wat je ervan had verwacht? Dan kun je toch weer je koers veranderen?

Neem het van deze dinosaurus aan. Het leven is te kort, om er niet van te genieten. Follow your dreams, make them happen and live life to the fullest.