In Memoriam Sina Oehler

Sina Oehler

Op zondag 22 mei is tot ons grote verdriet Sina Oehler gestorven. Sina was net terug bij haar ouders in Duitsland na een veldwerkperiode in Ghana in het kader van de masteropleiding Globalisation & Development Studies. Sina was een jonge avontuurlijke vrouw die de wereld over reisde. Ze greep alle mogelijkheden aan om nieuwe dingen te ontdekken, in Latijns Amerika, Afrika en Australië. Haar drive om te leren leidde haar naar Gambia tijdens haar bacheloropleiding. Maar ze zocht ook nieuwe uitdagingen in Europa tijdens haar opleidingen in Duitsland, Engeland en Nederland. Zelfs in Maastricht stimuleerde ze met haar nieuwsgierigheid ook andere studenten om onbekende plekken te ontdekken zoals the Livin’ Room Café.

Ze was een vastberaden en begaafde studente die met succes haar onderzoeksvoorstel inleverde om veldwerk te gaan doen in Ghana voor haar masteropleiding. In haar onderzoek interviewde ze drie maanden Ghanese vrouwen om te bezien hoe de ideeën van vrouwen op het platteland, over zwangerschap en geboorte, werden beïnvloed door technische innovaties. Haar begeleider, Bernike Pasveer, was onder de indruk van haar prestaties in het veld. Sina was prettig om mee samen te werken en ze leerde snel. Haar scriptie zou wellicht goed genoeg zijn geweest voor een scriptieprijs en daarnaast wetenschappelijk en maatschappelijk relevant.

Zowel docenten als studenten waardeerden haar erg in de klas. Terwijl ze bescheiden en soms wat timide was had ze altijd iets waardevols bij te dragen als ze het woord nam. Ze kon grappig en ironisch uit de hoek komen en had een fonkeling in de ogen en een warme glimlach. Sina was altijd bereid anderen te helpen en was er voor haar medestudenten en vrienden. Ze sprak met liefde over haar familie en bezocht hen regelmatig, ondanks de grote afstand. Ze reed graag paard en was gek op het buitenleven. Ze hield van haar ondeugende honden en haar Paard Alf.

We zullen haar gepassioneerde drive en liefde voor het leven missen. In de hele opleiding wordt het verlies van Sina sterk gevoeld. We zullen dit hele jaar en ook in de toekomst aan haar denken.

Studenten en docenten van de Master Globalisation & Development Studies

Van 6 tot 10 juni wordt de mogelijkheid geboden om Sina te herdenken en het condoleance register te tekenen in kamer 0.001, Grote Gracht 80-82.

Het is denkbaar dat een aantal studenten - met name diegenen die Sina Oehler goed gekend hebben - ondersteuning wensen bij de verwerking van haar overlijden. De studentenpsychologen van de Universiteit Maastricht bieden de mogelijkheid om hierover, in een persoonlijk gesprek of in groepsverband, te spreken. Wie hieraan behoefte heeft kan zich melden bij de studieadviseur Pia Harbers p.harbers@maastrichtuniversity.nl (+31 43 3884983) óf bij het secretariaat van studentenbegeleiding (+31 43 3885212). Vanzelfsprekend biedt ook het studentenpastoraat van de UM, Innbetween (oude naam: Tafelstraat 13) info@innbetween.nl ondersteuning indien gewenst (+31 6 83922330).