Onderzoek van Rosalie Mourmans (FPN) genomineerd voor Klokhuis Wetenschapsprijs 2023

Als je zelf mag kiezen, is groente eten dan lekkerder? Dat is de vraag die Rosalie Mourmans, PhD-student bij de Faculty of Psychology and Neuroscience beantwoordt in haar onderzoek. Met dat onderzoek is ze een van de tien finalisten van de Klokhuis Wetenschapsprijs: de prijs bekroont interessant wetenschappelijk onderzoek voor kinderen van 9 tot 12 jaar. De organisatoren van de prijs hopen jong publiek zo bekend te maken met wetenschappelijk onderzoek in Nederland.

In haar onderzoek verdeelde Rosalie 161 kinderen in twee groepen: ‘zelf kiezen’ en ‘niet kiezen’. Elk kind kreeg drie omgekeerde bekertjes. In elke beker lag een stuk groente. De ‘zelf kiezen’-groep kozen zelf een bekertje, zonder dat ze zagen wat erin lag. De ‘niet kiezen’-groep kreeg een beker van de proefleider. Elk kind kreeg uiteindelijk hetzelfde, want in alle bekers zaten stukjes knolselderij. Toch stopten de kinderen uit de ‘zelf kiezen’-groep de knolselderij vaker in hun mond. Kortom: zelf kiezen maakt eten dus lekkerder!

Stem op Rosalie!

Rosalie wint de Klokhuis Wetenschapsprijs alleen als ze de meeste stemmen krijgt. Wil je helpen? Je kunt tot en met zaterdag 18 maart op haar project stemmen via deze link. Zondag 19 maart wordt de prijs uitgereikt: een aan het winnende onderzoek toegewijde aflevering van het populaire jeugdprogramma Het Klokhuis.

Stem nu!

• Een onderzoek van de Universiteit Maastricht toont aan waarom vrouwen kiezen voor cosmetische chirurgie en de bijbehorende fysieke en psychologische risico's negeren. Verrassend genoeg is dat meestal niet omdat ze onzeker zijn over hun uiterlijk, maar omdat ze geloven dat ‘mooi’ zijn hen...