De Bachelor Open Dag helpt bij je studiekeuze

De open dag is een prima manier om je studiemogelijkheden aan de Universiteit Maastricht te verkennen. Je kan sfeer proeven aan de faculteiten, komt meer te weten over specifieke opleidingen en ontdekt hoe het studentenleven in Maastricht is. Het is een dag die je niet mag missen, alleen al vanwege de sfeer, zegt Charlotte, een van de tientallen UM-studenten die afgelopen zaterdag meehielpen om de Bachelor Open Dag tot een succes te maken.

"Ik heb erg genoten van de open dag. Vooral omdat we heel veel geïnteresseerde en enthousiaste bezoekers hadden, met name tijdens de eerste uren. Ik vind het leuk om met aankomende studenten te praten en ze op weg te helpen bij het uitzoeken wat ze willen gaan doen,” zegt Charlotte, programma-ambassadeur voor de bacheloropleiding European Public Health aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences. “Een paar jaar geleden zat ik nog in dezelfde positie, dus ik kan me goed in hen verplaatsen. Daarom denk ik dat het wel aankomt wat ik hen vertel.”

Op de campus en online

Charlotte vertolkte het studentenperspectief tijdens de programmapresentaties, die geleid werden door medewerkers. Ze nam ook deel aan de online sessie, die ze iets uitdagender vond. "Er was wat minder ruimte voor interactie omdat veel deelnemers hun camera's uit hadden staan. Maar voor internationals of andere mensen die de open dag niet kunnen bijwonen, is online natuurlijk een hele mooie optie." Dat was ook voor Charlotte zo, een paar jaar geleden ten tijde van de COVID lockdown, toen naar de campus komen geen optie was.

"Ik vind dat een bezoek aan de Bachelor Open Dag een mooie kans biedt om zelf te ervaren wat studeren aan de Universiteit Maastricht precies inhoudt. Het is belangrijk om er gewoon bij te zijn, op de campus rond te lopen en verschillende colleges bij te wonen, om te zien waar je interesse ligt. Studiekiezers kunnen deelnemen aan een sessie Probleemgestuurd Onderwijs, ze kunnen studieplekken bekijken, praten met studenten – zo krijgen ze een goede indruk en een positieve ervaring."

Charlotte (European Public Health)

Ups en downs van het studentenleven

Charlotte en haar collega's zorgden ervoor dat de aankomende studenten zich op de campus welkom voelden. "Dat is niet zo moeilijk voor ons, want we zijn erg enthousiast over het studentenleven hier. Natuurlijk blijven we ook eerlijk en geven we mensen het volledige plaatje; door hen bijvoorbeeld te vertellen over de examenperiode, die vrij intensief kan zijn. Deze ervaringen hoeven niet per se negatief te zijn, maar het studentenleven kent zeker uitdagende momenten."

Opvallend genoeg kwam de actuele discussie over internationale studenten nauwelijks aan de orde. De meeste vragen die Charlotte op zich afgevuurd kreeg, waren over de opleiding. Soms vroegen studiekiezers of ze Nederlandse les moesten nemen of wat ze naast hun studie konden doen. "We vertelden ze over UM Sports en over de studieverenigingen. We legden uit dat het internationale karakter van het onderwijs en van het studentenleven aan de UM een groot voordeel heeft: je komt erdoor in aanraking met verschillende meningen en perspectieven. Bovendien zit je hier in het hart van Europa zit, dicht bij andere landen waar je bijvoorbeeld een minor kunt doen."

(Vervolg tekst onder de fotocarrousel)

Advies voor studenten die het nog niet weten

Wat vertelt Charlotte de studenten die het moeilijk vinden om een keuze te maken? "Ik zou ze aanraden om vooral te kijken naar waar hun interesses liggen: uitzoeken wat ze het leukst vinden. Misschien hebben ze een speciaal vak op school dat ze leuk vinden, of een interesse buiten school."

Daarnaast is het advies: bezoek vooral de Bachelor Open Dag. "Ga naar verschillende sessies en programma’s en vergelijk ze. Kijk welke presentatie je het leukst vindt en zoek de interactie op met huidige studenten. Probeer je vervolgens voor te stellen dat je hier studeert. Kijk of dit plaatje past bij plannen die je eventueel al hebt voor je toekomst. Er komt heel wat denkwerk aan te pas in dit proces van keuzes maken en beslissen. Maar een Open Dag zal zeker helpen."

Reacties van bezoekers

Charlotte kijkt dus met plezier terug op de Bachelor Open Dag van zaterdag, en ze was zeker niet de enige. De reacties van bezoekers waren over het algemeen positief en het waarderingscijfer was erg hoog: 8,9.

De bezoekers gebruikten verschillende kwalificaties in hun beschrijving van de presentaties: 'grondig', 'onderhoudend', 'informatief', 'pittige docent', 'gepassioneerd', 'dynamisch', 'compleet', 'enthousiast', 'duidelijk' en 'gedetailleerd'.

Natuurlijk waren er ook kritische opmerkingen over zaken als het gebruik van de Nederlandse taal, het tempo van de presentaties (soms wat gehaast), microfoons die er soms niet waren en  onnodige herhalingen. Dit alles zal worden meegenomen in de voorbereidingen voor de volgende Bachelor Open Dag op 7 oktober 2023.

Open Dag gemist?

Geen nood: bezoek onze Virtuele Open Day.  Die staat 24/7 voor je klaar.

Of kom naar een van onze Experience Days. Je kunt dan proeflessen volgen en ervaren wat Probleemgestuurd Onderwijs is.

Overzicht van al onze voorlichtingsactiviteiten.

Vragen? Neem contact op met onze student ambassadors. Bekijk hun insta of stuur ze een DM.

En wie weet, zien we je op de volgende Bachelor Open Dag. Je bent van harte welkom.