De veranderende universiteit

Gebruik van Engels in het hoger onderwijs centraal tijdens conferentie

Het gebruik van het Engels in het hoger onderwijs is een ‘hot issue’. In de actuele discussies wordt het onderwerp vaak in één adem genoemd met, en verengd tot de discussie over internationalisering en de instroom van internationale studenten. Van 18 tot 21 oktober wordt in Maastricht een conferentie georganiseerd die dit onderwerp in de volle breedte behandeld: van de impact van het gebruik van Engels in de klas, de universiteit en de samenleving tot de impact van het leren en onderwijzen via andere talen.

English-medium instruction

Engels is een centrale factor geworden in de internationalisering van universiteiten. English-medium instruction of EMI, zoals het meestal wordt door universiteiten beschouwd als uiting van internationalisering. EMI wordt zowel gezien als een teken van verengelsing van het hoger onderwijs als een kans voor studenten in een steeds verder globaliserende wereld.

De conferentie gaat in op de effecten hiervan op andere talen, op de aard van kennis, op de status van een taal als academische taal, op de opzet en kwaliteit van onderwijs en leren, en op de nationale en lokale culturele identiteit.

Het is niet alleen waardevol om na te denken over de impact van het gebruik van Engels in de afgelopen twee of drie decennia, maar ook om een blik te werpen op betekenis van dit fenomeen voor de toekomst. Verdwijnt het Nederlands als academische taal? Kunnen studenten zich na hun studie nog goed genoeg in het Nederlands uitdrukken om werk te verrichten waar de moedertaal wordt gesproken? Vergroot de verengelsing de kloof tussen wetenschap en samenleving?

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Anna Harris heeft een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro gekregen voor haar project 'The Upcycled Clinic: A global ethnography of material creativity in contemporary medicine’.