‘Met goede informatie kan consument beter eigen keuze maken’
Je eet vooral omdat iets lekker is. Voor steeds meer mensen speelt mee dat voedsel gezond of duurzaam moet zijn. En we gaan ervanuit dat ons voedsel veilig is. Maar klopt de informatie op een etiket wel en vooral: staat er alles op?
In het werkzame leven van voedseldeskundige en universitair docent Alie de Boer (verbonden aan het FCCV) draait alles om het verkrijgen van eerlijke informatie over gezonde en duurzame voeding. Aan betutteling heeft ze een broertje dood. “Elke consument moet een eigen afweging kunnen maken.”
Lees het interview met Alie in Innovation Origins
Food Claims Centre Venlo (FCCV) is het kenniscentrum voor alle vragen omtrent voeding en voedselwetgeving. Het FCCV is opgezet om te onderzoeken hoe veiligheid en gezondheid van voeding wetenschappelijk aangetoond kan worden en om ondernemers te ondersteunen bij die onderbouwing. Door het samenbrengen van de levensmiddelenindustrie, beleidsmakers en onderzoekers overbrugt het FCCV de kloof tussen voedingswetenschap en levensmiddelenrecht.
Lees ook
-
Onder de naam ‘Terra’ heeft Albert Heijn een 100 procent plantaardige productenlijn geïntroduceerd, met zo’n tweehonderd verschillende voedingswaren, variërend van dranken tot broodbeleg en vleesvervangers. Hoe duurzaam en gezond zijn die producten?
-
Smaak en mondgevoel beter begrijpen
-
De mens staat niet bovenaan de evolutie, aldus Jose Joordens