Fysici werken aan eerste test

Megatelescoop onder Limburgse heuvels komt dichterbij

Ruim 900 miljoen maakte het kabinet onlangs vrij voor de bouw van een unieke megatelescoop onder de heuvelige grond van Limburg. In Maastricht treffen fysici al de eerste voorbereidingen.

Controlekamer vol dozen

Aan de Faculty of Science and Engineering van de Universiteit Maastricht bouwen fysici aan een testopstelling die de grootste technologische vraagstukken rond de nieuwe megatelescoop moet beantwoorden. Op enkele honderden meters van de oevers van de Maas, in het aan de buitenkant inktzwarte gebouw waar vroeger de redactie en drukpers van dagblad De Limburger huisden, verrijst nu de ETpathfinder (voluit: Einstein Telescope pathfinder), een minivariant van de Einstein Telescope met tunnels van 20 meter, waar de echte straks ‘armen’ van 10 kilometer heeft.

‘Deze opstelling is te klein om zwaartekrachtsgolven te meten’, zegt fysicus Stefan Hild, projectleider van ETpathfinder, terwijl hij vanuit een ruimte vol glas in de gloednieuwe faculteit – tot zo’n vijf jaar terug deed de Universiteit Maastricht nog niets aan onderzoek in de fundamentele natuurkunde – neerkijkt op de eerste contouren van de toekomstige minidetector. ‘Dit wordt de enige plek ter wereld waar je alle benodigde technologie, vacuümbuizen, lasers, spiegels, enzovoorts, samen kunt testen’, zegt hij. ‘Wat dat betreft maakt het voor ons niet uit of de Einstein Telescope om de hoek komt, of toch in Italië. We gaan zelfs onderzoek doen voor de Amerikanen, die bezig zijn met hun eigen opvolger van Ligo.’

Lees meer in de Volkskrant