Studenten bedenken creatieve fiets-apps

Maastricht staat deze zomer in het teken van de campagne #posifiets. Bedoeld om nog meer mensen op de fiets te krijgen, maar ook om erop te wijzen hoe je zo kunt fietsen dat je er zelf blij van wordt én niemand anders tot last bent. Studentenorganisatie Maastricht Entrepreneurs sloot aan op de campagne met een ‘bike challenge’. De winnaar werd de Turkse Öykü Bingöl, die vanaf september in Maastricht komt studeren.

Meyke Houben (tekst), Jelle Ummels en Shutterstock (fotografie)
bike maastricht

Dat Maastricht een fietsstad is, kan je niet ontgaan. Fijn natuurlijk, want fietsen is gezond, goed voor het milieu en goedkoop. De gemeente en Maastricht Bereikbaar stimuleren het fietsgebruik, onder meer door extra fietsenstallingen te plaatsen en door ‘#posifietsers’ te belonen met aanbiedingen bij lokale ondernemers.

Veel van de fietsers in de stad zijn studenten. Speciaal voor hen organiseerde Maastricht Entrepreneurs een wedstrijd, waarbij deelnemers werden uitgedaagd om creatieve oplossingen te vinden voor het eigen fietsgedrag, de fietsveiligheid en/of achtergelaten fietsen.

Pitchen

pineda
Ashly Pineda

Via een Zoom-verbinding mochten de drie finalisten hun ideeën pitchen voor een deskundige jury. De eerstejaarsstudente Maddalena Verdolini trapte af met Bi-Key, een plan om fietsen te voorzien van een kentekenplaat of een QR-code, waarmee ze altijd terug te herleiden zijn tot de eigenaar als ze bijvoorbeeld gestolen worden of verkeerd gestald staan.

De uit de Filipijnen afkomstige Ashly Pineda studeert in Eindhoven en komt voor haar master biomedische wetenschappen naar Maastricht. Zelf vond ze na een tijdje zoeken een geschikte fiets op Marktplaats. “Ik ben klein, dus de meeste fietsen pasten niet. Hoe het in Maastricht gaat met het fietsverkeer, moet ik nog ontdekken. Van mensen in mijn omgeving hoor ik regelmatig dat hun fiets is gestolen. Zelf is het me nog niet overkomen, maar ik wil in elk geval dat die van mij veilig is. “

Via social media zag Ashly de oproep voor de bike challenge. Ze bedacht het systeem iQode, dat fietsen en hun eigenaar identificeert via een (on)zichtbare QR-sticker. Medewerkers van de gemeente kunnen de gegevens aflezen via een scanner. Zo kunnen ze de eigenaren van weesfietsen opsporen, zodat die de – wellicht gestolen - fiets weer kunnen ophalen.

Restaurants

bike challenge

De 19-jarige aankomend student aan de UM Öykü Bingöl gooide het over een andere boeg. Zij wil vooral het fietsen onder studenten en Maastrichtenaren stimuleren. Daarvoor bedacht ze de app MyBike, die je punten geeft voor elke gefietste kilometer. Haal je een van tevoren vastgesteld aantal punten, dan krijg je korting bij een van de aangesloten restaurants in de stad. “Zo wordt het voor inwoners aantrekkelijker om te fietsen en tegelijkertijd kunnen de ondernemers zichzelf profileren via de app.”

Een goed uitvoerbaar idee, vond de jury, die Öykü beloonde met een prijs van 300 euro. De beide andere deelnemers gingen niet met lege handen naar huis: zij kregen elk 250 euro, maar ook de uitnodiging om samen met de winnares, de gemeente en de Universiteit Maastricht te onderzoeken of de drie ideeën kunnen worden gecombineerd tot één geheel.

Opruimacties

De jury prees het enthousiasme van de studenten om mee te denken over de leefbaarheid in Maastricht, in sommige gevallen zelfs al voordat ze er wonen. “Het is mooi dat studenten het initiatief nemen om bij te dragen aan een leefbare stad.”

Behalve bij de bike challenge, hebben al eerder onder meer studentenverenigingen meegedacht over fietsproblemen in de stad. Zij kondigden opruimacties van zwerffietsen/weesfietsen aan en bedachten plannen om oude en overgebleven fietsen van studenten in te zamelen en te recyclen.

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Het komt niet vaak voor, maar Jiaru Zheng, 2e jaars Bachelorstudente Digital Society, is het gelukt. Haar eerste paper over het popmuziekalbum 3811 van Tan Weiwei, werd meteen een wetenschappelijke publicatie. In dit album breekt de zangeres Tan Weiwei een lans voor de positie van vrouwen in China.

• Met het project ‘About not being an Einstein’, mogelijk gemaakt door een beurs van het Diversity & Inclusivity Office, wil Anke Smeenk binnen de Universiteit Maastricht zorgen voor meer (h)erkenning van hoogbegaafdheid.