New Scientist presenteert finalisten

Jonge onderzoekers UM in race voor titel Wetenschapstalent 2021

Twee van de drie finalisten die in de strijd zijn om de titel Wetenschapstalent 2021 van New Scientist zijn verbonden aan de Universiteit Maastricht (UM). Aurelie Carlier die onder meer een ‘virtuele patient’ ontwikkelde om botbreuken beter te begrijpen en Kai Deckers met zijn onderzoek naar de kans die mensen hebben op het ontwikkelen van dementie. Beiden zijn werkzaam bij de faculteit Health Medicine & Lifesciences van de UM.

Publieke stemronde en juryoordeel

De finalisten komen voort uit meer dan vijftig kandidaten die zijn aangedragen door Nederlandse en Vlaamse universiteiten en kennisinstellingen. Na een publieke stemronde beoordeelde de jury de vijf best scorende kandidaten op wetenschappelijke en maatschappelijke impact, originaliteit van het onderzoek en de mate van publiekscommunicatie. Op donderdag 10 juni wordt tijdens New Scientist Live bekendgemaakt wie van de drie finalisten er met de winst vandoor gaat.