UM-onderzoekers pleiten voor behoud speelplekken Maastricht

Het plan van de gemeente Maastricht om 125 van de 200 speelplekken in Maastrichtse wijken weg te bezuinigen, stuit niet alleen op bezwaar van bewoners. Drie UM-onderzoekers wijzen in een opinieartikel in Dagblad de Limburger van woensdag 17 maart op het belang van dergelijke plekken voor de gezondheid en de toekomst van kinderen. Ze verwijzen naar het project ‘De gezonde basisschool van de Toekomst’, dat heeft aangetoond dat voldoende bewegen en gezond eten cruciaal zijn bij het voorkomen van overgewicht bij kinderen. Speelplekken passen in een inrichting van de leefomgeving die gezonde keuzes bevordert, aldus de wetenschappers.

Eerder deze week luisterde de gemeente naar de meningen van bewoners in een ‘stadsronde’ over het wegbezuinigen van 125 speelplekken. Er is een tekort van 27 miljoen en de geschrapte speelplekken leveren twee ton op. “Niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat”, stellen Onno van Schayck, Jesse Jansen en Robert Willems, respectievelijk hoogleraar, universitair hoofddocent en onderzoeker aan de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences van de UM. Ze noemen het plan van de gemeente ‘een voorbeeld van inefficiënt kort termijnbeleid’. Ze vrezen ook dat kinderen wiens ouders geen geld hebben voor sportclubs hiermee op achterstand worden gezet, omdat zij minder ruimte gaan vinden om te bewegen.

Een aantal instanties die het Maastrichtse Sportakkoord ondertekenden, waaronder UM SPORT, hebben de gemeente aangeboden voor 1 januari 2022 een alternatief plan op te stellen dat twee ton bespaart, maar tegelijkertijd alle speelplekken in de stad beter benut.

Meer over het project De gezonde basisschool van de toekomst  en de recent gepubliceerde online talkshow.

• Vorig jaar september is de samenwerking bekrachtigd tussen het project ‘DATASET’ van het Noord-Limburgse Fieldlab TISL en Logistiek Digitaal (onderdeel van het DIL programma). Namens het DATASET onderzoeksteam overhandigde Gerwin Zomer op vrijdag 12 juli het evaluatierapport van de Digital Readiness...

• De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.

• YUFE is thrilled to announce that its student program, the YUFE Student Journey, evolves into OpenYUFE, enabling students to apply all year long.