Faces of Science breidt uit met twaalf nieuwe onderzoekers

Felicitas Biwer van Universiteit Maastricht nieuw ‘Face of Science’

Psychologe Felicitas Biwer van de Universiteit Maastricht (UM) is één van de twaalf nieuwe ‘Faces of Science’. Dit platform biedt een inkijkje in de wereld van promovendi, vooral voor 5 en 6 VWO-leerlingen. Felicitas, Promovendus bij het Onderwijs instituut van de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences, is één van de nieuwe onderzoekers die gaan bloggen over hun leven in de wetenschap.

Kijkje achter de schermen van wetenschap

Wat houdt onderzoek doen in? Waarom onderzoek je juist dit onderwerp? Hoe ziet het leven van een wetenschapper eruit? Deze vragen en meer beantwoorden jonge wetenschappers op de website www.facesofscience.nl. Ze maken blogs, foto’s en filmpjes, die een samen een levendig beeld geven achter de schermen van de wetenschap. De site is daardoor ook interessant voor een breder publiek dan scholieren.

Biwer: onderzoek naar leermethoden

Biwer onderzoekt manieren om effectiever te leren. Ongeveer 75% van de studenten leert ineffectief en passief. Ze gebruiken strategieën zoals herlezen of samenvatten om zich voor te bereiden op een toets, terwijl uit onderzoek blijkt dat actievere strategieën beter werken. Denk bijvoorbeeld aan informatie uit je geheugen oproepen, zoals jezelf toetsen en oefenvragen beantwoorden. Felicitas onderzoekt hoe we studenten het best kunnen ondersteunen om leerstrategieën te gebruiken die effectiever, maar ook inspannender zijn. Deel van haar onderzoek is de ontwikkeling en evaluatie van de Study Smart training (www.studysmartpbl.com), een leerstrategietraining voor studenten, die al in verschillende faculteiten aan de UM wordt geïmplementeerd.