Nieuwe bijdrage provincie Limburg

Natuurwetenschappen vliegwiel voor Limburgse economie

Sinds 2010 heeft Universiteit Maastricht in samenwerking met de Provincie Limburg stevig geïnvesteerd om het aanbod aan bètawetenschappen te vergroten. De positieve resultaten hiervan zijn met name zichtbaar via de vier Brightlandscampussen. Het project genaamd, ‘Versterking natuurwetenschappen’, gaat dankzij een nieuwe bijdrage van Provincie Limburg vanaf 2021 de volgende fase in.

De oprichting van de Universiteit Maastricht is geworteld in de behoefte aan verdere regionale economische ontwikkeling. Eén van de belangrijkste drijfveren in de continue doorontwikkeling van academisch onderwijs en onderzoek in Limburg is de compensatie van de mijnsluiting en de transformatie naar een volwaardige kennis gedreven economie.

STEM as a driving force for economy in Limburg

Universiteit Maastricht heeft grote stappen gezet met de ontwikkeling van welhaast alle wetenschappelijke disciplines, waarbij de natuurwetenschappen en de ingenieurswetenschappen de kroon vormen op het huidige kennisaanbod. De totstandkoming van deze twee disciplines is gedreven door de behoefte van industriële partijen in Limburg. De natuurwetenschappen behelzen scheikunde, natuurkunde, biologie, wiskunde en al haar afgeleide disciplines. (Er wordt internationaal vaak gesproken over de zogenaamde STEM-disciplines. STEM staat hierbij voor Science, Technology, Engineering en Mathematics).

De basis is gelegd

In de eerste fase van het project zijn een vijftal zogenaamde ‘deliverables’ ontwikkeld: drie opleidingen en twee onderzoeksinstituten, die een stevige basis vormen voor de natuurwetenschappen in Limburg:

• Bacheloropleiding Maastricht Science Programme
  • Masteropleidingen Biobased Materials en Systems Biology.
  • Onderzoeksinstituten: Maastricht Centre for Systems Biology en Biobased Materials group (tegenwoordig: Aachen-Maastricht Institute for Biobased Materials)

Het positieve effect van bovengenoemde program­ma’s leidt tot een verbreding van het aanbod binnen de natuurwetenschappen.

Zonder het project Versterking Natuurwetenschappen was er nooit een (echte) bèta-techniek faculteit in Limburg was gekomen. Die hebben nu wel. We zijn inmiddels zelfs een onmisbare schakel in het Nederlandse landschap en katalysator van en inspiratie voor een waaier aan initiatieven.

Decaan Faculty of Science and Engineering Thomas Cleij

Nationale en internationale uitstraling

STEM as a driving force for economy in Limburg

Studenten en onderzoekers van Universiteit Maastricht kunnen straks bijdragen aan lange termijn projecten die Limburg en de Euregio internationaal op de kaart zullen zetten, zoals:

• ETpathfinder, een innovatief nieuw soort zwaartekrachtsgolvendetector
  • Brightsite, op weg naar een klimaatneutraal Chemelot
  • Brightlands Future of Farming Institute, oplossingen voor duurzame voedselproductie in Venlo

Met de Versterking natuurwetenschappen hebben Universiteit Maastricht en de Provincie Limburg een aanzienlijke hoeveelheid aan directe en indirecte banen gecreëerd in de bèta-hoek. Deze initiatieven worden in de toekomst duurzaam financieel geborgd door rijksoverheid en de opbrengsten uit contractonderzoek. Gehuisvest in de ‘Faculty of Science and Engineering’ wil Universiteit Maastricht binnen afzienbare tijd een aantal nieuwe initiatieven ontplooien.

Nieuwe opleidingen gestart

In 2020 startten de nieuwe bachelor Business Engineering en zijn er inmiddels twee macrodoelmatigheidsaanvragen goedgekeurd. Eén voor de bachelor Circular Engineering en één voor de master Molecular Imaging and Engineering.

Sensor Engineering wordt komend jaar uitgebouwd tot een groep die haar hoog-technologische engineeringexpertise op nagenoeg alle Brightlands campussen gaat toepassen. Zo kunnen MKB’ers in landbouwproducten profiteren van tech­nologie die in een vroeg stadium pathogenen kan detecteren en dientengevolge tijdig en adequaat ingrijpen kan initiëren.

Bovengenoemde ontwikkelingen waren niet mogelijk geweest zonder ontwikkelingen binnen de versterking na­tuurwetenschappen, echter, deze ontwikkelingen worden niet gefinancierd met deze provinciale subsidie. De verwachting is dat de regionale impact van de versterking van de natuurwetenschappen op deze manier alleen nog maar zal toenemen.

Waar wetenschap en maatschappelijke uitdagingen elkaar raken, gebeuren de mooiste zaken. Onderzoek in opdracht van het Ministerie van EZK heeft aangetoond dat wij goed op weg zijn met de samenwerking rond onze Brightlands campussen. Een sterke samenwerking tussen kennisinstituten, bedrijfsleven en overheden maakt ook hier het grote verschil.

Gedeputeerde Joost van den Akker

Paul-Henri Spaaklaan 1

Faculty of Science and Engineering

De Faculty of Science and Engineering is inmiddels op alle vier de Limburgse Brightlands campussen actief met onderwijs en onderzoek. Versterking van de natuurwetenschappen in Limburg is de financiële en inhoudelijke basis voor de rest van de faculteit geworden.

Sinds 2019 is de Faculty of Science and Engineering gevestigd in Randwyck op de Paul-Henri Spaaklaan.

Meer informatie over de Faculty of Science and Engineering