Huurteam Zuid-Limburg helpt bij huurproblemen

Vermoed je dat je te veel huur betaalt? Heb je vragen over je huurcontract? Twijfel je of je zelf die barst in je raam moet betalen of dat dat voor rekening van de huurbaas komt? Voor antwoord op deze en andere vragen kun je gratis advies inwinnen bij het Huurteam Zuid-Limburg.

mark
Mark van Slobbe

Natuurlijk, veel huisbazen zijn heel redelijk, weet Mark van Slobbe, medewerker bij het Huurteam Zuid-Limburg. “Maar als je toch vermoedt dat er iets niet klopt, is het slim om ons even een mailtje te sturen. Bij voorkeur voordat je naar je huurbaas stapt. Want in veel gevallen kunnen wij je vraag beantwoorden. En als je weet wat je rechten en plichten zijn, is het makkelijker om daarna samen met de verhuurder tot overeenstemming te komen. Zo kun je een eventueel langdurig geschil voorkomen.”

Puntentelling

Het Huurteam Zuid-Limburg is de voortzetting van de Housing Helpdesk, die in 2015 werd opgezet om studenten met huurproblemen te ondersteunen. Nog steeds komen de meeste aanvragen van studenten, maar nu kunnen alle huurders uit de regio aankloppen. “In de praktijk richten we ons vooral op de sociale huursector, omdat we daar het meeste voor mensen kunnen betekenen”, vertelt Stephanie Blom, die onlangs samen met twee andere juristen is toegetreden tot het Huurteam.

stephanie
Stephanie Blom

“In ons land heb je als huurder best veel rechten”, vindt Mark. “Maar lang niet iedereen is daarvan op de hoogte. Als je bijvoorbeeld niet weet dat de maximale huurprijs wettelijk is vastgelegd, dan weet je ook niet dat je er iets aan kunt doen als je huisbaas te veel rekent.” Via de website van het Huurteam kun je checken of je huurprijs klopt. “Als wij denken dat je huur te hoog is, komen we langs om een puntentelling te doen. Op basis daarvan geven we een advies. Betaal je te veel, dan kijken wij of we met de verhuurder tot een schikking kunnen komen. Lukt dat niet, dan stappen we namens jou naar de Huurcommissie. Dat kost je 25 euro, maar soms krijg je de te veel betaalde huur terug. In het gunstigste geval kan je dat honderden euro’s opleveren.”

Opgelicht

Ook in andere gevallen kan het Huurteam bijspringen. Mark: “We doen bijvoorbeeld gratis een contractcheck, helpen bij conflicten over de borg of achterstallig onderhoud en bemiddelen bij te veel betaalde servicekosten voor gas, water en elektra.”

Omdat vooral in Maastricht een tekort is aan betaalbare huisvesting, zijn huurders geneigd om snel te reageren als ze een geschikte woning vinden. “Maar ook al is de druk hoog, zorg dat je nooit zo maar iets ondertekent of geld overmaakt”, adviseert Stephanie. “Zeker bij studenten uit het buitenland zien we nogal eens dat ze niet weten wat hun rechten zijn. Of, nog erger, dat ze worden opgelicht en vooruit betalen voor een kamer die helemaal niet blijkt te bestaan.”

Laagdrempelig

Normaliter werkt het Huurteam met inloopspreekuren, maar vanwege corona moet je nu een afspraak maken via de website. Het verdere contact verloopt dan vooral per mail. “Het geeft veel voldoening om mensen blij te kunnen maken”, vinden Mark en Stephanie. Ze benadrukken nog maar eens dat het Huurteam laagdrempelig is en voor iedereen toegankelijk. “Meld je bij twijfels. Laat je informeren en stuur ons je huurcontract voordat je het ondertekent. Wees proactief. Zo kun je veel narigheid achteraf voorkomen.”

Meyke Houben

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Samen met jou stellen wij een uniek programma op maat samen, waarbij we rekening houden met ieders wensen en behoeften.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.