Harro van Lente benoemd tot voorzitter NWO commissie

Harro van Lente is benoemd tot voorzitter van de NWO commissie die onderzoeksvoorstellen gaat beoordelen voor verantwoord innoveren op het gebied van High Tech Systemen en Materialen (HTSM).

Om er zorg voor te dragen dat de HTSM onderzoeksprojecten leiden tot maatschappelijk verantwoorde innovaties, hebben het NWO-domein Toegepaste en Technische Wetenschappen (TTW) en het NWO-domein Sociale en Geesteswetenschappen (SGW) besloten de mogelijkheid te bieden om een aantal van de HTSM projecten te integreren met MVI onderzoek. MVI staat voor Maatschappelijk Verantwoord Innoveren, de benadering die NWO ontwikkeld heeft voor onderzoek naar de ethische en maatschappelijke aspecten (zoals juridische, sociologische, economische en psychologische aspecten) van (technologische) innovaties. NWO-MVI onderzoek richt zich op belangrijke maatschappelijke uitdagingen en de innovaties die daarvoor nodig zijn.

Meer informatie is te vinden op de NWO website

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’