Renovatie Tapijnkazerne levert UM certificaat van duurzaamheid op

BREEAM certificaat voor Universiteit Maastricht

De Universiteit Maastricht heeft met haar renovatie van de voormalige Tapijnkazerne de hoogst haalbare kwalificatie van duurzaamheid behaald. Daarvoor krijgt het gebouw een ‘BREEAM-NL Excellent’ keurmerk. BREEAM  is het meest gebruikte keurmerk in Europa om de duurzaamheidsprestaties van gebouwen en gebieden te beoordelen en te meten.

Waar staat BREEAM voor?

BREEAM-NL staat voor Building Research Establishment Environmental Assessment Method en het is een beoordelingsmethode om de duurzaamheidsprestatie van gebouwen te bepalen. BREEAM meet de duurzaamheid van een gebouw in de volle breedte. Hierbij wordt gekeken naar negen verschillende duurzaamheidscategorieën: management, gezondheid, energie, transport, water, materialen, afval, landgebruik en ecologie en vervuiling.

Tapijn

De gebouwen van de voormalige Tapijnkazerne zijn voorzien van twee collegezalen, onderwijsruimtes ter ondersteuning van Probleemgestuurd Onderwijs en nieuwe learning spaces voor studenten. De renovatie stond o.a. in het teken van verantwoorde LED-verlichting, CO2 gestuurde ventilatie, isolatie, energie- en watergebruik, afvalverwerking enz. Zo krijgen de gebruikers van dit gebouw een optimale werkomgeving die voldoet aan de meest duurzame eisen.