3 jarig grensoverschrijdend Interreg project AACOMA (Accelerate advanced composite manufacturing) wordt gestart.

EMR Regio België, Nederland & Duitsland als hot spot voor de toekomst van lichtgewicht materialen en technologieën

De Euregio Maas-Rijn biedt een enorm potentieel met zijn vele zeer innovatieve, toonaangevende bedrijven en vooral MKB's die actief zijn op het gebied van geavanceerde materiaalproductie in vele industriële sectoren, zoals de Automobielindustrie, Luchtvaart, Elektronica, Bouw en Infrastructuur, enz. De sector van de geavanceerde materialen groeit en consolideert gestaag met partijen als grondstofproducenten, academische- en R&D partijen en industriële OEM's.

Interreg Euregio Maas-Rijn investeert in de periode 2014-2020 € 96 miljoen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Via investeringen in grensoverschrijdende projecten investeert de Europese Unie in de economische ontwikkeling, innovatie, territoriale ontwikkeling en sociale inclusie en onderwijs van deze regio.

Project

De Euregio Maas-Rijn is een potentiële hotspot voor de verdere ontwikkeling van geavanceerde materiaal- en procestechnologieën. Technische Centra en Instituten rond Aken/Duitsland, Luik/België en Eindhoven/Nederland werden bekroond met dit nieuwe project AACOMA.

Innovatief materiaalontwerp en geavanceerde fabricage bieden grote mogelijkheden voor het MKB. De kick-off van het AACOMA-project vond plaats in Aken op de campus van RWTH Aachen University in het eerste kwartaal van 2020. Het doel van het project, dat een looptijd heeft van 3 jaar tot 2023 met een budget van 3 miljoen euro, is om het MKB te verbinden met innovatie-hotspots zoals instituten en technische centra.

Zeven partners uit alle drie de regio's zullen het project uitvoeren: Centexbel is de projectleider en krijgt steun van de Universiteit van Luik, Sirris en Flanders Make uit België, evenals van Fontys Hogeschool en AMIBM van Maastricht University in Nederland en AMAC in Duitsland.

Interreg Euregio Maas-Rijn

Interreg steunt AACOMA met bijna 1,5 miljoen euro aan middelen uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Het project wordt medegefinancierd door het Waalse Gewest, de Nederlandse provincie Noord-Brabant, het Nederlandse ministerie van Economische Zaken en Klimaat en de Belgische provincie Limburg.

Mona Ziegler
Directeur marketing en communicatie AMAC GmbH