Hoe veilig is drinken uit gerecyclede bekers?

Op 15 november sprak prof. dr. Dick T.H.M. Sijm zijn oratie uit met de titel “Er zit meer achter het etiket” en aanvaardde hij het ambt van buitengewoon hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht (UM). Hij zal werkzaam zijn bij de Faculty of Science and Engineering, University College Venlo in Venlo. Zijn leerstoel heet: voedselveiligheid in een duurzame economie.

Gerecycled verpakkingsmateriaal
In de verpakkingsindustrie worden meer dan 8000 verschillende (kunstmatige) stoffen gebruikt. Steeds vaker wordt materiaal gerecycled als basis voor verpakkingsmateriaal gebruikt. Denk aan geplastificeerde koffiebekertjes. Om die bekertjes vormvast en toch flexibel, lekvrij, zonlichtongevoelig te maken wordt een grote variëteit aan chemische stoffen gebruikt. Maar hoe schadelijk zijn deze stoffen?

Risico’s
Eerder al werd de schadelijke invloed van weekmakers in plastics vastgesteld. Zo is het gebruik van bisfenol A (BPA) inmiddels wettelijk verboden in Europa, evenals een aantal weekmakers (ftalaten). Deze stoffen tasten het hormoonsysteem van de mens aan. Voor verpakkingen worden ook nieuwe eiwitbronnen gebruikt, zoals insecten, zeewier, etc.. Worden deze veilig gekweekt, ondervinden mensen die hiermee werken hier geen nadelige effecten van en wordt de consumenten voldoende beschermd? Het onderzoek naar de schadelijkheid is razend ingewikkeld. Want misschien treden die schadelijke effecten pas op nadat je 20 jaar lang uit zo’n geplastificeerd bekertje hebt gedronken.

Hechte samenwerking tussen NVWA en onderzoekers
Dick Sijm is 4 dagen per week afdelingshoofd Risicobeoordeling van Bureau Risicobeoordeling & onderzoek (BuRO) van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en één dag in de week buitengewoon hoogleraar in Limburg. Op deze manier ontstaat er een hechte samenwerking tussen de NVWA en de onderzoekswereld om de relevante, maatschappelijke taken goed gefundeerd uit te kunnen voeren.