FASoS onderzoeker Christian Ernsten derde plaats bij UM impact course 2018-2019

Christian Ernsten heeft de derde plaats behaald voor zijn onderzoek over de geschiedenis en de ontwikkeling van de rivier de Maas en hoe dit invloed heeft op het hedendaagse bestaan bij de 2018-2019 UM impact course.

In de IMPACT COURSE leren de cursisten hoe ze op termijn hun eigen onderzoeksresultaten kunnen vertalen naar concrete economische of maatschappelijke relevantie. De cursus bestaat uit zes modules die zowel inhoudelijk als hands-on zijn. Cursisten doen o.a. kennis op over intellectueel eigendom, samenwerken en ondernemerschap, maar ook over de inzet van wetenschapscommunicatie en het ontwikkelen van een visie voor het toepassen van hun onderzoek.

Aan de IMPACT COURSE namen 22 onderzoekers van de UM, waaronder ook FASoS onderzoekers Ties van de Werff and Arjan Schakel, en 2 onderzoekers van Zuyd Hogeschool deel. De jury bestond uit John Marugg, senior business developer Brightlands Maastricht Health Campus, Bouwien Janssen, directeur Development & Alumni Relations en directeur Universiteits Fonds Limburg (SWOL) en Margot Krijnen, persvoorlichter Maastricht University.

• Filosofe Maud Oostindie van de Universiteit Maastricht is één van de nieuwe ‘Faces of Science’ die vandaag gepresenteerd werden door de KNAW. Via blogs en vlogs gaat zij laten zien hoe haar leven als beginnend wetenschapper eruitziet.

• Levende hersenen in een laboratorium en onderzoek naar internetvrijheid. Maar liefst twee wetenschappers van Universiteit Maastricht zijn dit jaar genomineerd voor de Klokhuis Wetenschapsprijs. Breng jij ook je stem uit?

• Klimaat, oorlog en oplevend nationalisme: mondiale samenwerking rammelt aan alle kanten. Toch pleit hoogleraar Mathieu Segers nog voor Europees leiderschap: ‘Als dood en verderf om zich heen grijpen, en er eigenlijk geen licht meer lijkt te zijn, ontstaan vaak de meest briljante plannen.’