Uitgeprocedeerden moeilijk uit te zetten

Het is lastig om uitgeprocedeerde asielzoekers uit te zetten. Zo blijkt uit onderzoek van migratiedeskundige van de Universiteit Maastricht Arjen Leerkes en Marieke van Houte van de Erasmus Universiteit. Uit de cijfers blijkt dat uit Nederland minder dan 1 op de vijf asielzoekers zich laat uitzetten. In veel andere landen is dit percentage nog veel lager.

Bereidheid ontbreekt
“De meeste uitgeprocedeerde asielzoekers willen niet terug naar het land van herkomst”, aldus Arjen Leerkes van de UM.  “Ze hebben daar vaak zwaarwegende argumenten voor die te maken hebben met hun financiële situatie en veiligheid. Naar sommige landen gaan de mensen makkelijker terug dan naar andere. Naar Irak gaat ongeveer 40 % terug. Naar thuisland Eritrea slechts 3,3 %.”

het onderzoek laat zien dat landen met een zorgvuldig terugkeerbeleid, zoals bijvoorbeeld Noorwegen, succesvoller mensen uit zetten. Ze zorgen onder meer voor een goede voorbereiding en een betere opvang in het oorspronkelijke thuisland.

Het volledige rapport is hier te downloaden