Math/Maastricht, een alternatieve stadsgids

Wat hebben de Sint Servaasbasiliek, de berenkuil in het Aldenhofpark en de poort naar de universiteitsbibliotheek met elkaar gemeen? Ten eerste zijn het allemaal bijzondere plekken om te bezoeken, en ten tweede doen ze wetenschappers van de UM op een of andere manier aan hun wiskunde-gerelateerde onderzoek denken.

Associaties geven een kijkje in iemands hoofd. Zo kan de geur van versgebakken koekjes herinneringen oproepen aan het huis van je grootouders in de zomervakantie, of verrast een liedje op de radio je met herinneringen aan je bruiloft. Associaties kunnen natuurlijk ook een stuk praktischer zijn: de regen doet je afvragen of je de ramen in de slaapkamer wel gesloten hebt, of je loopt over een brug en denkt opeens aan de ontstaansgeschiedenis van het veld waarin je werkzaam bent (en ja, die laatste gedachte behoort toe aan een wiskundige).

Math/Maastricht

Op International Pi Day vieren we de wiskunde door Math/Maastricht te presenteren: een verzameling van twaalf verhalen, die elk de een link tussen wiskunde-onderzoek en een plek in de stad verkennen. Samen vormen de verhalen een alternatieve stadsgids die interessante plekken in de stad aanwijst, maar ook in het onderzoekslandschap aan de Universiteit Maastricht.

Math/Maastricht online en in het echt

De serie draait om twaalf onderzoekers van het Department of Data Science and Knowledge Engineering (Faculty of Science and Engineering) en het Departement Kwantitatieve Economie (School of Business and Economics). Zij nemen de lezer mee naar de plekken die ze met hun werk associëren en bieden zo een glimp van hun onderzoek.

Vanaf vandaag zijn alle verhalen online te vinden op: www.maastrichtuniversity.nl/mathmaastricht.

Tot en met 19 april laat de Kunst en Erfgoedcommissie bovendien een fototentoonstelling zien in het UM-gebouw op de Minderbroedersberg. Meer details over de tentoonstelling zijn op deze pagina te vinden.