Documentaire: Gevangen in een huwelijk

De Universiteit Maastricht deed in samenwerking met de Landelijke Werkgroep Mudawannah, Vluchtelingen Organisaties Nederland (VON), Stichting Clara Wichmann en Atria de afgelopen vier jaar uitvoerig onderzoek naar huwelijkse gevangenschap in Nederland en wat hiertegen – met name juridisch gezien – gedaan kan worden.  Op 13 september jl. presenteerden de onderzoekers Esther van Eijk, Benedicta Deogratias en Pauline Kruiniger hun eindconclusies tijdens de conferentie: Gevangen in een huwelijk. Recht, religie & praktijk.

Deze korte documentaire is gemaakt onder regie van Benedicta Deogratias als onderdeel van haar onderzoek naar huwelijkse gevangenschap en mensenrechten. Dit onderzoek viel onder het NWO-onderzoeksproject: ‘Huwelijkse gevangenschap: bruggen bouwen tussen religie en recht' aan de universiteit van Maastricht.

De korte documentaire volgt het verhaal van een vrouw die al jarenlang vastzit in haar huwelijk. Omdat het haar niet lukt deze te beëindigingen, is er sprake van huwelijkse gevangenschap. Huwelijkse gevangenschap beschrijft de situatie waarin één of beide echtgenoten gedwongen zijn om getrouwd te blijven omdat het religieuze huwelijk niet ontbonden kan worden. Het is een vorm van huwelijksdwang waarvan meestal vrouwen het slachtoffer zijn. Deze situatie heeft verregaande negatieve gevolgen voor de gevangen echtgenote en schendt haar fundamentele rechten. Gebrek aan kennis en inzicht in dit probleem is een cruciale factor in het voortbestaan van situaties van huwelijkse gevangenschap. Deze documentaire heeft daarom als doel bewustwording te creëren en een breed publiek te informeren over het fenomeen van huwelijkse gevangenschap.

• Alumnus Alessandro Portante rent twintig marathons in twintig dagen door de twintig regio's van zijn thuisland Italië, een uitdaging die hij Project Venti noemt.

• Als je op een luchtige en gezellige manier kennis wilt maken met de plantaardige keuken, dan is Maastricht goes Vegan misschien iets voor jou. Dit non-profit kookevenement wordt georganiseerd door onder andere Werner Teeling van de Faculty of Psychology and Neuroscience.

• David Baião Barata is geboren en getogen in Castelo Branco, in het oosten van Portugal. Zijn moeder kookte de reguliere Portugese keuken: goed gevulde soepen, veel vlees en dat alles overgoten met olijfolie. Pas tijdens zijn studie cel en moleculaire biologie in Lissabon ontdekt hij zelf het koken...