VDMA/Paul Schlack prijs

AMIBM post-doc dr. Benjamin Weise heeft twee PhD-awards gekregen voor zijn baanbrekende werk aan de implementatie van grafeen in een nieuwe generatie textiel: ten eerste werd de Paul Schlack Man-Made Fiber Award 2018 aan dr. Weise toegekend tijdens de openingsceremonie van de jaarlijkse Global Fiber Convention (GFC) in Dornbirn, Oostenrijk, dat van 13-15 september plaatsvond. Daarnaast heeft de Walter Reiners Foundation van de Duitse Textile Machinery Association (VDMA) hun proefschriftenprijs aan dr. Weise toegekend, tijdens de conventie rondom textielmachines, die op 18 september 2018 plaatsvond in het DCC in Aken.

In zijn proefschrift beschrijft dr. Weise zijn onderzoek naar het effect van grafeen op de mechanische, structurele en elektrische eigenschappen van smeltgesponnen polyamide-6-vezels. Grafeen, de enkellaagse allotroop van koolstof die een honingraatstructuur heeft, wordt als een veelbelovend materiaal beschouwd voor de ontwikkeling van zowel krachtige elektronische systemen als energieopslagsystemen. Dr. Weise heeft nu de vraag beantwoord hoe grafeen ook gebruikt kan worden in textiel. Naast een grondige analyse conceptualiseerde hij een supercondensator voor textiel en ontwikkelde hij een smeltspinproces om grafeen in polyamide-6 op te nemen voor de fabricatie van multifilamentgarens. Ten slotte heeft dr. Weise de met grafeen gemodificeerde garens verder verwerkt in demonstratietextiel en heeft hij met succes het functionele principe bewezen van de geschetste textiel-supercondensator. Hij was bovendien nog in staat aan te tonen dat het textiel bruikbaar is als antistatisch- en terahertz-afschermingsmateriaal.

group_picture

“Deze prijzen onderstrepen de hoge kwaliteit van onze wetenschappelijke opleiding en moeten als rolmodel dienen voor toekomstige generaties promovendi”, zei prof. Gunnar Seide, die dr. Weise bij zijn proefschrift heeft begeleid. “Grafeen zal zijn weg vinden in de textielindustrie en dit werk is slechts het begin van een lange reis.” Maar goed, het werk is niet alleen bekroond met prijzen – het is ook de basis voor een Europees project met de naam ‘GraSage’, waarbij de Universiteit Maastricht een onderzoeksconsortium leidt van vier partners uit vier verschillende landen, die een algemeen model ontwikkelen van de interactie tussen grafeen en polymere materialen in vezels.