Nieuwe laboratoria en onderzoekscentra geopend op Brightlands Campus Greenport Venlo

Op 31 mei zijn door Universiteit Maastricht, Brightlands en de Provincie Limburg nieuwe en zeer geavanceerde laboratoria op Brightlands Campus Greenport Venlo officieel geopend. Tegelijkertijd werden twee nieuwe onderzoekscentra gepresenteerd: het Food Claims Centre Venlo (FCCV) en het Centre for Healthy Eating & Food Innovation (HEFI). De nieuwe laboratoria zijn niet alleen van groot belang voor studenten en onderzoekers, maar ook voor ondernemers voor hun kennis en innovatie vraagstukken. Brightlands Campus Greenport Venlo werkt nauw samen met midden- en kleinbedrijf in de regio en is één van de vier Brightlands Campussen.

Samenwerking bedrijfsleven en wetenschap
Op Brightlands Campus Greenport Venlo werkt bedrijfsleven en wetenschap samen op drie thema’s: veilige en gezonde voeding, future farming en bio economy. Saskia Goetgeluk, directeur van de campus: “Voor een succesvolle campus zijn laboratoria zoals de HEFI een must. Bedrijven vragen om toepassing van beschikbare kennis en tegelijkertijd levert dit nieuwe vragen op die ze aan de onderzoekers kunnen stellen. Er is een lage drempel en nu de labs ook fysiek op de campus zijn, kunnen bedrijven gemakkelijk binnenlopen met hun vraag." Jan Klerken, eigenaar/directeur van Scelta Mushrooms, werkt samen met onderzoekers op de campus en sprak tijdens de opening over deze samenwerking: “Mijn motto is dare to share en samen met de Brightlands campus, Universiteit Maastricht en andere ondernemers zijn we als bedrijf in staat om nieuwe plannen te ontwikkelen en uit te voeren.”

Bewijzen over voedselclaims
Het Food Claims Centre Venlo doet onderzoek naar gezondheid en veiligheid van voedsel. Niet alleen omdat consumenten steeds meer informatie eisen over de producten die zij consumeren, maar ook omdat er steeds meer Europese richtlijnen komen. Dat maakt wetenschappelijke bewijsvoering noodzakelijk voordat nieuwe claims over voeding (gezond, light, suikervrij, etc.) of nieuwe producten aan de consument kunnen worden gepresenteerd. Dr. Alie de Boer leidt het FCCV: “We zetten met dit centrum in Venlo iets unieks neer. Voor zover ik weet, wordt er nog geen gecombineerd wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de ontwikkelingen in de voedingswereld in relatie tot de voedingswetgeving. Ons uitgangspunt is steeds de wetenschap. Iedereen claimt iets te weten over voeding. Suiker is slecht, groenten goed. Is dat zo? Eerst bewijzen. Vervolgens komt de toetsing aan de wet.”

Effecten van voeding op gezondheid
Het Centre for Healthy Eating and Food Innovation (HEFI) wil gezond eten bevorderen door onderzoek naar de effecten van voeding op de menselijke gezondheid en het ontwikkelen van innovatieve, gezonde voedselproducten. Ook wil het met wetenschappelijke kennis bijdragen aan educatie op het gebied van gezonde eetgewoonten. Dr. Freddy Troost staat aan het hoofd van het HEFI:  “Hier in het hart van een van de grootste agrogebieden van Europa ontwikkelen we kennis, samen met andere kennisinstellingen en ambitieuze ondernemers. We passen wetenschap concreet toe, ontwikkelen nieuwe producten en dragen bij aan betere en gezondere voeding.”

Samen voor de (Eu)regio

Gedeputeerde Joost van den Akker en dr. Nick Bos, lid van het College van Bestuur van de UM, bevestigden in hun toespraken het belang van de Brightlands campussen voor de regio. Nick Bos: “Hier in Venlo, maar ook op de andere drie campussen verbinden we de economische kracht van de regio met universitaire onderzoeksteams en onderwijsprogramma’s. Met Brightlands leggen we de basis voor een Euregio met een vitale, gezonde, mobiele bevolking met voldoende goedopgeleide arbeidskrachten.” Joost van den Akker sprak over Brightlands Campus Greenport Venlo als netwerkcampus: “Geen hoogwaardige onderzoeksfaciliteiten met een hek eromheen, maar een open setting waarin wetenschappers van binnen én buiten de fysieke campus elkaar voortdurend ontmoeten. Samen maken ze de economie van deze regio sterker en toekomstbestendiger. Deze campus excelleert en accelereert, net als de andere drie Brightlands
campussen. Dat is een felicitatie waard aan de UM, aan de campus, aan de regio Venlo,
aan Brightlands en aan Limburg.”