Hoge opkomst MaasX verkiezingsdebat

Als de opkomst van studenten bij de gemeenteraadsverkiezingen even massaal is als gisteravond in de Franz Palmzaal dan kunnen de organisatoren van het MaasX debat helemaal in hun handen wrijven. Ze zijn dan in hun opzet – studenten motiveren om toch vooral te gaan stemmen – geslaagd. De enorme collegezaal van de School of Business and Economics (capaciteit 670) was maandagavond vrijwel volledig gevuld en de aanwezigen werden niet teleurgesteld.

MaasX verkiezingsdebat opkomst

Gepassioneerd
Veruit de meeste van de veertien partijen die meedoen aan de Maastrichtse gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart waren aanwezig, en het levendige debat ging ook over zaken die van werkelijk belang zijn voor de UM student: duurzaamheid, huisvesting en uitgaansleven. De voertaal was Engels, waardoor ook de internationale student werd bediend. Die kreeg op deze manier een boeiend inkijkje in de lokale politiek in Nederland.

Op de momenten waarop spraakverwarring dreigde of een van de deelnemers even niet op het juiste woord kwam, werd er op subtiele wijze ingegrepen door de vlotte moderatoren, de professoren Arie van de Lugt en Teun Dekker. Zij hielden de vaart in het debat, dat geen moment verveelde. Rector Magnificus Rianne Letschert twitterde over “gepassioneerde toespraken” en: “No 24 hours opening of cafes and bars in Maastricht according to one of the debaters; ‘you need to study’! Warm applause by the audience!”

MaasX verkiezingsdebat sprekers