Prijswinnaars 42e Dies Natalis Universiteit Maastricht

Traditiegetrouw zijn vrijdag tijdens de Diesviering van de Universiteit Maastricht de Wynand Wijnen Onderwijsprijs, de Proefschriftenprijs en de Studentenprijzen voor de beste masterscripties uitgereikt.

Wynand Wijnen Onderwijsprijs 2017

Dr. Nynke de Jong won dit jaar de prijs. Nynke is verbonden aan de vakgroep Health Services Research en wordt geroemd als daadkrachtig en energiek innovator van het bachelor- en masteronderwijs van de FHML. Nynke heeft een grote kennis van (technische) innovaties en weet deze kennis overtuigend over te brengen op de onderwijsstaf. Ze inspireert studenten door haar  gedreven en enthousiaste manier van lesgeven. Ze weet de mogelijkheden van beschikbare elektronische leeromgevingen optimaal te benutten waardoor de efficiëntie en effectiviteit van het studieproces wordt bevorderd. “Nynke maakt indruk door de breedte van haar projecten, de toepasbaarheid buiten de faculteit en haar enthousiasmerende wijze van onderwijs geven”, aldus het juryrapport.

De Wynand Wijnen Onderwijsprijs wordt jaarlijks uitgereikt als eerbetoon aan de in 2012 overleden hoogleraar onderwijskunde Wynand Wijnen. Hij is de grondlegger van het Probleemgestuurd Onderwijs van de Universiteit Maastricht en heeft ook landelijke verdiensten op het gebied van onderwijsvernieuwing.

Dissertatieprijs 2017

Jaarlijks kent de UM een prijs toe aan het beste proefschrift dat in een kalenderjaar verdedigd werd. Er werden vijf proefschriften genomineerd door de faculteitsdecanen, en de winnaar van de Dissertatieprijs 2017 is Mark Podesta, met het proefschrift “Time dependent verification of dynamic external beam radiotherapy.” In zijn proefschrift wordt aangetoond hoe en waarom radiotherapie afhankelijk van tijd zou kunnen en moeten worden geverifieerd, met een betere behandeling voor patiënten als gevolg. Mark heeft zijn methode klinisch getest en zijn werk leidde tot een succesvolle samenwerking met de medische industrie die zijn methode geïntroduceerd heeft in radiotherapeutische klinieken. De jury prijst Podesta vanwege zijn enthousiaste samenwerking met andere onderzoekers, de kwaliteit van zijn proefschrift en in het bijzonder het perspectief op verbetering van de patiëntenzorg.

Beste Masterthesis

De masterstudenten die in 2017 het hoogste cijfer voor hun afsluitende thesis haalden, kregen tijdens de academische zitting de ‘Studentenprijs 2017’. De winnende masterstudenten zijn:

Maurice Halder, Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Thesis title: “Arterial remodelling: a key player in cardiovascular diseases”

Ilse de Lange , Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Thesis title: “Chorioamnionitis and the fetal gut: studying sterol signalling in the context of perinatal stress"

Esmée Driessen , Faculty of Law
Thesis title: “De juridische knelpunten bij de uitvoering van het Right to Challenge in het sociaal domein. Een onderzoek naar de democratische legitimatie, financiering en rechtsbescherming van het Right to Challenge in Nederland”

Sebastiaan Boos, School of Business and Economics
Thesis title: “Understanding IT security compliance behaviour”

Niels Mourmans, School of Business and Economics
Thesis title: “Reasoning about the surprise exam paradox: Common belief in future rationality in psychological games”