Lucrezia Favi, research masterstudent Fundamental Neuroscience:

Denken vanuit een verenigde wereld-perspectief

“Ik kom uit Italië en heb mijn bachelor Psychologie aan een andere Nederlandse universiteit gedaan: in Leiden. Na de middelbare school wist ik niet goed wat ik wilde studeren, dus ging ik eerst 2,5 jaar naar Londen, om mijn Engels te verbeteren. Daarna wilde ik graag in het buitenland studeren, want ik vond de internationale sfeer leuk, de open geesten die je ontmoet en ik denk dat het goed is voor je toekomst.”

Femke Kools
Lucrezia Favi

Waarom Maastricht?
“Na mijn bachelor zocht ik naar een goede opleiding in de neurosciences en ik koos voor deze vanwege de ranking-resultaten en de onderwijsmethode. In Leiden zat ik in het honours programma, wat een beetje op Probleemgestuurd Onderwijs leek. Het sprak me aan hoe je dieper op een onderwerp ingaat en discussieert over de stof.”

Hoe vind je het om in Nederland te studeren?
“De voordelen wegen zwaarder dan de nadelen, absoluut, maar het is niet alsof je op vakantie bent. Er zijn uitdagingen, maar als je je daarvan bewust bent en je hebt een open geest, dan overleef je ze wel. Omdat ik uit Italië kom, was het voor mij bijvoorbeeld best vreemd om op straat te lopen, met name in Amsterdam, waar dan wiet wordt gerookt. In dit land is dat legaal. Ik heb ook gemengde gevoelens over de legalisatie van prostitutie in Nederland. Ik begrijp het systeem, maar het is nogal anders dan wat ik gewend was. Maar ik voelde me hier thuis zodra ik merkte dat ik hier mezelf kon zijn. In Nederland kun je overal over praten, zonder dat je erom veroordeeld wordt. Mensen hebben een open geest en daar hou ik van.”

Heb je vooral Italiaanse vrienden gekregen?
“Niet alleen, want ik vind het niet logisch om in het buitenland te gaan wonen en dan een miniversie van mijn thuisland om me heen te creëren. In Leiden heb ik een heel leuke groep gevonden, waarmee ik het meeste optrek. We zijn met zes tot tien meiden, hebben ons eigen t-shirt en we steunen elkaar door dik en dun. We zijn met twee Nederlanders, één Mexicaanse, twee Oostenrijkers, een Hongaarse en ik dus uit Italië. In december gaan we samen naar Budapest. Omdat mijn huidige opleiding best veeleisend is, besteed ik veel tijd met studiegenoten. We hebben zo’n tien nationaliteiten in onze groep, dus dat gaat mijn vriendenkring zeker verrijken.”

Hoe heb je de ‘International Classroom’ in Maastricht ervaren?
“We zijn allemaal ruimdenkend en ons bewust van de culturele verschillen. Maar dat leidt tot betere discussies met veel verschillende gezichtspunten, zonder oordelen. We zijn ook erg geïnteresseerd in elkaars cultuur en denken echt vanuit het perspectief van één verenigde wereld.”

Waarom denk jij dat het belangrijk is voor een Nederlandse universiteit om buitenlandse studenten te hebben?
“Het is ruim bewezen een diverse gemeenschap of samenleving in ieders voordeel is. Met alleen mensen van je eigen ‘soort’ kun je niet ‘outside the box’ denken en loop je het risico op tunnelvisie. Ik denk dat het belangrijk is voor een universiteit om te investeren in een diverse gemeenschap.”

Wat zijn je plannen voor de toekomst?
“In oktober volgend jaar ga ik een stage doen, hopelijk in het buitenland. Als ik dan terugkom naar Maastricht kan ik alles wat ik heb geleerd mee terug brengen. Daarna is het nog de vraag waar ik heen ga. Ik ben echt van de internationale sfeer gaan houden. Het is geweldig om een internationale student te zijn.”

Lees ook

  • Met de dit jaar gestarte bachelor Computer Science versterkt de Universiteit Maastricht zijn positie verder als bèta-universiteit. De belangstelling voor de nieuwe opleiding was boven alle verwachting: zo’n 300 studenten uit alle hoeken van de wereld gingen in september aan de slag. “De...

  • De gezondheidszorg wordt geconfronteerd met beperkte middelen. Zonder slimme innovatie komt de kwaliteit van zorg voor alle patiëntengroepen in gevaar. Jessica Storm, alumna van de masteropleiding Healthcare Policy Innovation and Management, deed onderzoek naar de kosteneffectiviteit van...

  • Waren je examens voor jou echt een fluitje van een cent? Was je goed voorbereid en had je genoeg tijd over? Dan zal het werk van Anique de Bruin je leven niet veranderen. Maar voor alle anderen biedt de hoogleraar Self-regulation in Higher Education nuttige inzichten en hulpmiddelen. Samen met een...