Studenten waarderen ‘slow city’ Maastricht

Aan studenten heeft Maastricht geen gebrek. Maar de meeste van hen zoeken na hun afstuderen elders hun heil. Is de stad niet aantrekkelijk genoeg voor jonge starters? En moeten we meer moeite doen om oud-studenten te behouden? Dat thema stond 2 oktober op de agenda tijdens een bustour en debat, georganiseerd door Maastricht LAB.

Het internationale gezelschap dat zich heeft aangemeld voor de bustour langs creatieve broedplaatsen in Maastricht, is al bij de eerste stop aangenaam verrast. Een voormalige loods aan de Fort Willemweg blijkt getransformeerd tot pop up skate café, compleet met miniramp, loungehoek, pizza-oven en bar. “Wekelijks  organiseren we een skate café, voorafgegaan door een vegetarische maaltijd”, vertelt initiatiefnemer Mick Wiertz. “Daarnaast is er tweewekelijks op zondag een vlooienmarkt. Dan geven we ook skatelessen en gaat de pizza-oven aan. We faciliteren culturele projecten, zoals muziekoptredens, exposities of de opname van (hiphop)video’s.” In november moet de loods worden ontruimd, maar het skate café gaat door. “Ons doel is om 12 keer per maand een sociaal event te organiseren.”

skate café

De volgende stop is Starters Valley, een creatieve hub op de Annadal Campus aan de Brouwersweg, opgezet door de vrijwilligersorganisatie Smile To The Future. Starters huren hier een werkplek of een kantoor. Maar daar blijft het niet bij. Ze kunnen ook deelnemen aan workshops, lezingen en profiteren van elkaars netwerk en capaciteiten. Elke deelnemer wordt gevraagd 10% van zijn of haar tijd te investeren in Starters Valley. Dat kan door mee te klussen in het gebouw, maar evengoed door een andere starter te helpen met zijn boekhouding. Sinds de aanvang van het project, een half jaar geleden, groeit het aantal ondernemers dat op die manier wil werken.

Meyke Houben

Sociaal hart

Het creëren van een community staat ook hoog op de agenda bij Caracola, de ‘broedplaats voor de sociaal betrokken ondernemer’ in Wittevrouwenveld. “Kernthema’s zijn het stimuleren van creativiteit, samenwerking en duurzame ontwikkeling”, legt Bart Dekker uit. “Behalve de werkplekken die we bieden en de activiteiten die hier plaatsvinden, willen we ook nog horeca erbij en de tuin verder op orde brengen. We werken bij onze projecten samen met allerlei organisaties en zoeken aansluiting met de buurtbewoners. Uiteindelijk willen we het sociaal hart van Wittevrouwenveld zijn.”

Intussen is het tijd om de hongerige magen van de deelnemers te stillen met zelfgemaakte pizza. De Colombiaanse Maria legt tussen het eten door uit wat haar aantrekt in Maastricht. “Ik ben hier gekomen voor mijn studie Arts and Heritage. Amsterdam is me te druk, daar hou ik niet van. Ik ben echt Maastricht-fan: de stad is gezellig, veilig en ik kan makkelijk van hieruit naar andere landen reizen. Bovendien ben ik gek op mijn fiets. Intussen ben ik afgestudeerd, maar ik wil graag hier blijven.” Dat wil ook de Maastrichtse Nina Simons, die aan de Design Academy in Eindhoven studeerde, maar terugkwam om als zelfstandige aan de slag te gaan. “Voor mij was er geen reden om in Eindhoven te blijven, mijn vrienden en familie wonen in Maastricht. Vanwege de kleinschaligheid kan ik hier snel een netwerk opbouwen. Er is ook minder competitie dan in de Randstad. Werk is er voor mij voldoende, ik heb verschillende opdrachtgevers uit de omgeving.”

Calimero-complex

Een paar uur later betoogt Harm Hospers, vice-rector Onderwijs aan de UM, tijdens een openbaar debat in De Brandweer dat banen en betaalbare woningen voorwaarden zijn om oud-studenten te behouden voor de stad. Nu vertrekt 75% van de afgestudeerden uit Maastricht. Het merendeel, 40.000 van de 65.000 alumni, woont in Nederland, met name in de Randstad. Bekijk het eens van de andere kant, vindt Jos Kievits, directeur van het Universiteitsfonds Limburg/SWOL. “Een kwart van de afgestudeerden woont en/of werkt dus in de regio. Het is een kwestie van geduld hebben: nu blijven er jaarlijks een paar honderd oud-studenten hier hangen, over tien jaar zijn dat er duizenden.” “We moeten de kansen van deze regio benadrukken, in plaats van ons Calimero-complex te koesteren”, valt Karin van der Ven, eigenaar van Jules Maastricht, hem bij. Zoals bijvoorbeeld al gebeurt op de Academie Beeldende Kunsten Maastricht. “Bij ons staat Maastricht te boek als ‘slow city’”, zegt Chequita Nahar, directeur ABKM. “De studenten zien dat als een positieve kwaliteit.”

Alle panelleden zijn het erover eens dat de gemeente een belangrijke rol speelt in het behouden van alumni. Die moet de positie van (oud)studenten nadrukkelijker meewegen in haar toekomstvisie op de stad, menen zij. Toch is de toon aan de debattafel overwegend optimistisch. “Als je 25 jaar geleden in de Hema geen Maastrichts maar Nederlands sprak, werd je beschouwd als een alien”, herinnert Hospers zich. “En kijk nu eens: in steeds meer winkels en horecazaken word je in het Engels aangesproken. Een teken hoe de stad is veranderd. We moeten geduld hebben, maar het komt goed.”

• In de komende maanden deelt de Faculty of Health, Medicine and Life Sciences op Instagram tips over hoe je gezonder kan leven. Niet zomaar een verzameling van tips, wel gebaseerd op lopende onderzoeken binnen onze faculteit. Initiatiefnemers van dit idee zijn Lieve Vonken en Gido Metz, promovendi...

• Samen met jou stellen wij een uniek programma op maat samen, waarbij we rekening houden met ieders wensen en behoeften.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.