ITEM nieuws

Regeerakkoord: Belang voor grensregio's

Expertisecentrum ITEM is zeer positief gestemd dat in het regeerakkoord aandacht is voor het grensregionale belang.

In het regeerakkoord van het nieuwe kabinet, dat op 10 oktober werd gepresenteerd, staat vermeld dat er actie ondernomen wordt om belemmeringen in grensregio's aan te pakken. Het kabinet benadrukt het belang van samenwerking met Duitse en Belgische overheden om de belangrijkste knelpunten op het gebied van infrastructuur, sociale zaken en werkgelegenheid aan te pakken. ITEM is zeer positief gestemd dat in hoofdstuk 4 van het regeerakkoord aandacht wordt besteed aan het wegnemen van belemmeringen in grensregio’s. ITEM gaat dan ook graag verder in gesprek met ministeries over de uitwerking van deze maatregel.

Het Institute for Transnational and Euregional cross border cooperation and mobility / ITEM kan een structurele bijdrage leveren bij het aanpakken van de grensoverschrijdende obstakels en meedenken over beleidsmatige oplossingen die in wetgeving meegenomen kunnen worden.

Een van de kernactiviteiten van ITEM is het onderzoeken van de effecten van bestaande en toekomstige wet- en regelgeving in de grensregio door middel van de jaarlijkse ITEM Grenseffectenrapportage. ITEM ziet in het Regeerakkoord veel beleidsvoornemens die een grenseffectentoetsing nodig zullen hebben. Wat zijn de gevolgen van de internationaliseringsaanpak in het onderwijs voor grensregio’s en hoe pakt de vernieuwing van het pensioenstelsel uit voor grensarbeiders, expats en grensoverschrijdende arbeidsmobiliteit? Een eerste scan van het regeerakkoord laat diverse maatregelen op verschillende beleidsterreinen zien die een positieve danwel negatieve impact kunnen hebben op grensregio’s en grensoverschrijdende (arbeids-)mobiliteit bevorderen danwel tegengaan.

ITEM is van mening dat nu in het regeerakkoord duidelijk ook aandacht is voor de grensregio’s, maatregelen niet zonder grenseffectentoetsing ingevoerd kunnen worden. Een voorbeeldmaatregel uit het nieuwe regeerakkoord dat aan toetsing onderworpen zou kunnen worden is het effect van de btw-verhoging voor grensregio's. Met name het ondernemerschap zou hieronder kunnen lijden. Toetsing van effecten voor grensregio’s blijft dus van groot belang. Dit wordt ook onderstreept door gouverneur Theo Bovens van de Provincie Limburg, in zijn reactie op het akkoord.

Ook de Europese Commissie benadrukte onlangs het belang van grenseffectentoetsing. ITEM’s Grenseffectenrapportage werd door de Europese Commissie in haar communicatie over ‘Boosting growth and cohesion for EU border-regions’ genoemd als ‘good practice’.

Expertisecentrum ITEM maakt op 10 november a.s. tijdens haar jaarconferentie in Düsseldorf de resultaten bekend van de Grenseffectenrapportage 2017. In de Grenseffectenrapportage van 2017 onderzoekt ITEM onder andere de effecten van de Duitse tolheffing voor personenauto’s en het Belastingverdrag Nederland-Duitsland en is er als gevolg van een effectentoets op erkenning van beroepskwalificaties een haalbaarheidsstudie naar een ‘grensregionale beroepenkaart’ aangekondigd.

• Lilian Tsourdi, universitair hoofddocent Internationaal en Europees Recht, onderzoekt hoe zowel de opzet als de uitvoering van de EU-immigratie- en asielwetgeving kan worden verbeterd. Hoe zijn we tot deze disfunctionele status quo gekomen?

• De consultatieronde over de komende ITEM grenseffectenbeoordeling 2023 gaat hierbij van start! Grijp uw kans om uw ervaring te delen met ITEM! Dossier suggesties kunnen t/m 26 februari 2023 aangedragen worden.

• De consultatieronde over de komende ITEM grenseffectenbeoordeling 2022 gaat hierbij van start! Grijp uw kans om uw ervaring te delen met ITEM! Dossier suggesties kunnen t/m 23 januari 2022 aangedragen worden.