Eén van negen replicatie-subsidies naar Universiteit Maastricht

NWO financiert dit jaar voor het eerst subsidievoorstellen uit de gezondheids- en sociale wetenschappen waarin studies van anderen worden gerepliceerd. Van de 85 ingediende voorstellen, zijn slechts negen voorstellen gehonoreerd. Eén van de gehonoreerde voorstellen is ingediend door dr. Gera Nagelhout en professor Hein de Vries van de afdeling Gezondheidsbevordering van de Universiteit Maastricht. Het onderzoek gaat over het verband tussen het uitproberen van elektronische sigaretten door jongeren en de kans dat ze daarna beginnen met tabak roken.

Het oorspronkelijke onderzoek wat gerepliceerd zal worden, werd uitgevoerd in de Verenigde Staten door dr. Adam Leventhal en werd gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift JAMA in 2015. Het onderzoek liet zien dat 14-jarige jongeren die ooit e-sigaretten hadden gebruikt een grotere kans hadden om een jaar later te beginnen met tabak roken. Gera Nagelhout: “Het is belangrijk om vast te stellen of dit verband in Nederland ook opgaat. We zijn daarom erg blij met de subsidie van NWO."

Nagelhout en De Vries werken in dit onderzoek samen met professor Onno van Schayck van de afdeling Huisartsgeneeskunde, dr. Math Candel van de afdeling Methodologie & Statistiek en dr. Reinskje Talhout van het RIVM. Ze zullen kleine toevoegingen aan het bestaande onderzoek doen om tegemoet te komen aan kritiek die op het oorspronkelijke onderzoek is gekomen. Zo zullen ze niet alleen naar experimenteren met e-sigaretten en tabak kijken, maar ook naar regelmatiger gebruik. Verder zullen ze vragen welke soort e-sigaretten jongeren precies gebruikt hebben. Het zou kunnen dat het verband bijvoorbeeld alleen opgaat voor e-sigaretten die veel op gewone sigaretten lijken (de zogenaamde ‘eerste generatie’ e-sigaretten) of alleen voor e-sigaretten met nicotine.

Meer over de subsidieronde is te lezen in dit NWO-nieuwsbericht.