Overlast van studenten? Niet in de tentamenweek

Buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) John Buckers heeft deze avond bijzonder gezelschap: in zijn auto van team handhaving hebben de Maastrichtse burgemeester Annemarie Penn-te Strake en  bestuursvoorzitter van de Universiteit Maastricht Martin Paul plaatsgenomen. Zij begeleiden Buckers en studentagent Ricardo van Dijk op hun ronde door de stad om met eigen ogen te kunnen zien hoe het is gesteld met de overlast door kamerbewoners.

Studenten houden er vaak een ander leefritme op na dan hun buurtgenoten. Regelmatig krijgt de gemeente of politie meldingen van feestjes tot diep in de nacht of studenten die op hun route vanuit de kroeg naar huis wat al te luidruchtig of baldadig zijn. Om de veiligheid en leefbaarheid voor iedereen te verbeteren, is de gemeente op 1 maart 2017 de pilot Student en Leefbaarheid gestart. Een team van Handhaving en politie gaat tot 1 oktober elke woensdag- en donderdagnacht op pad om de woonoverlast door kamerbewoners extra in de gaten te houden.

Martin Paul in Maastricht
Meyke Houben

Gedragscode

Het eerste ritje deze avond gaat naar de Sint Teunisstraat in het Boschstraatkwartier. Een bewoner van de straat heeft al jaren overlast van een groot studentenpand dat eigendom is van woningcorporatie Servatius. In het pand wonen vooral internationale studenten, die soms maar voor korte tijd in Maastricht verblijven. Dat maakt het lastig om blijvende afspraken te maken. Na de laatste klachten zijn gemeente, Servatius en de universiteit in gesprek om een oplossing te vinden voor de aanhoudende overlast. “Wij hebben er als universiteit belang bij dat de verstandhouding tussen studenten en andere inwoners van Maastricht goed is”, meent Martin Paul. “Dat is ook onderdeel van onze gedragscode.” Aangekomen in de straat, spitst het gezelschap de oren. Maar niks, het is muisstil.

Door dan naar Limmel, waar op de Populierenweg tijdens de pilot al diverse keren overlast is geconstateerd. Bij één pand is nu, naar een eerdere waarschuwing, een zogenaamde ‘last onder dwangsom’ overhandigd. Als er nog een keer sprake is van overlast, volgt een boete van 1000 euro. Intussen hebben gemeente, bewoners en de pandeigenaar overleg gehad en is de situatie onder controle. Dat blijkt, want ook hier is de straat in diepe rust.

Hetzelfde geldt voor de Franquinetstraat in Brusselsepoort Oost. Tijdens het mooie weer van een week geleden werd daar nog flink gefeest en klaagden bewoners over de herrie. Maar nu is het rustig. Misschien omdat ook hier op één adres een last onder dwangsom is opgelegd. “Om de overlast te verminderen, is contact met de pandeigenaar heel belangrijk”, vertelt Ricardo van Dijk. “Het helpt enorm als de eigenaar de dialoog met de bewoners aangaat. Sommige eigenaren hebben geen idee wat zich in hun pand afspeelt. De meeste reageren positief als wij ze om medewerking vragen.”

Pilsje

Na een kop koffie om wakker te blijven, besluit het gezelschap om een kijkje te gaan nemen bij een aantal studentenverenigingen. Bij Circumflex in de binnenstad staan een paar jongens op straat. Volgens een van hen zijn er weinig leden binnen. “De tentamenweken zijn bezig”, geeft hij als reden op. Dat verklaart waarom het ook bij SV Koko super rustig is. Alleen bij MSV Tragos lijkt niemand last te hebben van tentamenstress. Op de sociëteit in het monumentale Fort Willem worden de burgemeester en bestuursvoorzitter hartelijk begroet door een groot deel van het bestuur: “Wat een eer dat u ons komt opzoeken. Kunnen we u een pilsje aanbieden?” Dat zit er niet in, dus neemt het gezelschap na een korte rondleiding afscheid. “Ik zie hier heel wat gezichten die ik ken van diverse huisfeesten”, lacht BOA John Buckers als we weer buiten zijn.

Net als iedereen zich afvraagt wat de volgende halte wordt, komt er een melding over overlast binnen. Het blijkt te gaan om café Upper Ten, een populaire plek voor hotelschoolstudenten aan de Populierenweg. Terug dus naar Limmel. Daar aangekomen staan een paar mensen buiten voor het café een sigaret te roken. Op verzoek van John en Ricardo verplaatsen ze zich naar de achtertuin.

Zo loopt ook deze melding met een sisser af. Het lijkt erop dat het deze woensdagavond verder rustig blijft, dus komt er rond 01.00 uur een einde aan de bijzondere patrouille.