Studenten Campus Venlo naar finale Europese voedingswedstrijd

De drie studententeams van de master Health Food Innovation Management (UM’s Campus Venlo) die een aantal weken geleden de voorrondes al domineerden, hebben de eerste, tweede én derde plaats in de wacht gesleept in de halve finale van de Ecotrophelia voedingswedstrijd.

Het UM-team PopPeas kwam als winnaar uit de bus en mag Nederland vertegenwoordigen tijdens de grote finale in Londen op 21 en 22 november 2017. Daar gaat PopPeas tegen andere teams uit Europa strijden in de hoop de titel te winnen voor de ontwikkeling van het meest innovatieve voedingsproduct. De finale zal gehouden worden tijdens de Food Matters Live tentoonstelling in het ExCel centre in Londen.

Lees hieronder meer over de teams en hun creatieve en innovatieve voedingsproducten.

The teams

Gepofte ertwenchips met Italiaanse kruidensmaak
Eerste plaats: PopPeas

Tweede plaats: C-real

Alles-in-één ontbijtgranen

C-real is een alles-in-één ontbijtgranen, ook geschikt voor onderweg. Het bestaat uit soja-pops, een coating gemaakt van chocoladevervanger en op smaak gebracht met gepofte amaranth en maanzaad. Het stimuleert je smaakpapillen, is gemakkelijk, voordelig, goed voor de gezondheid en beter voor het milieu.

Teamleden:

• Sandra Jenniskens
  • Tessa Naus
  • Laura Reitsma
  • Britt Otten
HFIM - Team C-Real

Derde plaats: V-Egg

Een plantaardige, veganistische, ei-vervanger

Vet en cholesterol zijn bijna niet te detecteren in V-Egg, waardoor het een alternatieve keuze is voor mensen met hypercholesterolemie. Tevens heeft dit plantaardige ei voedseltechnische functionaliteiten zoals schuimen en verdikking, die gebruikt kunnen worden in een scala aan recepten, in plaats van een normaal ei. Zo kan V-Egg gebruikt worden in het bakproces en ook geconsumeerd worden door mensen met een ei-allergie. Bij de productie van V-Egg worden Aquafaba en rijstproteïne gebruikt. Het ei draagt daarnaast bij aan een beter milieu.

Teamleden:

• Celia Deleersnijder
  • Addini Pascaramadhani
  • Thanyathorn Wongnitchakul
HFIM - V-Egg

Ecotrophelia

Ecotrophelia heeft de ambitie om ondernemerschap en concurrentie binnen de Europese voedingsindustrie te stimuleren door een trainingsnetwerk in voedingsinnovatie te implementeren en een Europese voedingswedstrijd te organiseren:"the Student Food Innovation Award." Ecotrophelia behaalt haar doel om studenten, docenten, onderzoekers en professionals uit de voedingsindustrie met elkaar te verbinden en te denken over de eco-innovatieve voedingsproducten van de toekomst.

Ecotrophelia 2017

Health Food Innovation Management

De Health Food Innovation Management-master is een uniek programma, het enige programma in zijn soort ter wereld. Het multidisciplinaire curriculum is op maat gemaakt voor de professionele eisen van werkgevers uit de voedingsindustrie. je zult vakken volgen als: biomedical sciences and nutrition, food regulation, consumer behaviour, entrepreneurship, business and marketing.

Door elementen van bedrijfskunde en mangement te combineren met voedingsinnovatie en gezondheidswetenschap, leveren wij een opleiding die je perfect voorbereid op een succesvolle toekomst.

Units - Campus Venlo Contact

De opleiding overbrugt het hele proces van voedselinnovatie, met een focus op het verbeteren van consumentengezondheid en voorkomen van ziektes.