Het is weer gelukt: team Maastricht wint nationale VAR-pleitwedstrijd 2017!

Er waren grote schoenen te vullen maar het is gelukt – het Maastrichtse team heeft dit jaar voor de tweede keer op rij de prestigieuze bestuursrechtelijke VAR-pleitwedstrijd op zijn naam geschreven. Op de finaledag van 17 mei 2017 in Amsterdam kwamen de Maastrichtse masterstudenten Staats- en bestuursrecht Esmée Driessen, Rik Kroese en Johanna Pex als winnaars uit de bus en namen de felbegeerde beker weer mee naar huis. Daarmee heeft het Maastrichtse pleitteam wederom maar liefst acht Nederlandse universiteiten achter zich gelaten.

var

Het driekoppige team had dit jaar dan wel een minimale bezetting, maar vertoonde de afgelopen vijf maanden onder bezielende begeleiding van mr dr. Sander Jansen, universitair hoofddocent Staats- en bestuursrecht en Louise Verboeket, onderwijs- en onderzoeksmedewerker Staats- en bestuursrecht, maximale inzet. Die inzet werd beloond door een tweede plaats na de schriftelijke voorronden (het schrijven van een beroepschrift en een verweerschrift). Het sterke optreden van de drie studenten tijdens de twee mondelinge pleitronden zorgde ervoor dat Maastricht als derde team een finaleplaats bemachtigde. Een ‘snelpleitwedstrijd’ volgde. De drie teams (Maastricht, Nijmegen en Leiden) werden afgezonderd en moesten in 45 minuten een subsidiecasus voorbereiden. Het kwik liep letterlijk en figuurlijk hoog op. Aan het einde van de middag volgde een zenuwslopende finale waarin de drie teams hun juridische standpunten naar voren moesten brengen en kritische vragen van de rechtbank moesten pareren. De teams waren aan elkaar gewaagd, maar uiteindelijk bleek het Maastrichtse team zowel juridisch inhoudelijk als verbaal het sterkst te zijn.