KidzCollege weer van start

Vanaf woensdag 10 mei zijn kinderen weer welkom voor een kijkje in de wereld van de wetenschap. KidzCollege ontvangt leerlingen uit de groepen 8 van basisscholen in de regio voor een reeks colleges waarin zij op een begrijpelijke en boeiende manier kennismaken met onderwijs en onderzoek aan de UM.

KidzCollege 2017 zal worden bezocht door 350 kinderen uit Maastricht en andere gemeenten, zoals Sittard, Wijnandsrade, Wittem en Bunde. Voor de allereerste keer doet dit jaar ook een Belgische school mee: de Gemeentelijke Basisschool Maasmechelen. Wetenschappers uit verschillende vakgebieden verzorgen de colleges.

De collegereeks trapt op 10 mei af met Brokkenboel, waarin de professor laat zien wat er allemaal stuk kan gaan in een lichaam en hoe dat gerepareerd kan worden. De kinderen bekijken röntgenfoto’s, ontdekken wat er op een operatietafel gebeurt en leggen zelfs een gipsverband aan.

En daarna volgen er nog heel wat spannende colleges over onderwerpen als de kweekburger, migratie, technologie, vrijheid, geld en lezen.

De Universiteit Maastricht verheugt zich als ieder jaar weer op het bezoek van honderden leerlingen.