Onderzoek naar grensoverschrijdende stages in de Euregio Maas-Rijn

Expertisecentrum ITEM is gestart met een onderzoeksproject over grensoverschrijdende stages in de Euregio Maas-Rijn. In opdracht van de Euregio Maas-Rijn en EURES zal het onderzoek onder leiding van ITEM's ontgrenzer worden uitgevoerd in de periode maart 2017 t/m juli 2017.

De vijf partnerregio’s van de Euregio Maas-Rijn werken al jaren samen om grensoverschrijdende stages te bevorderen. Hoewel er vrij veel stages binnen de Euregio worden aangeboden aan mbo-studenten, gaat er maar een gering aantal studenten de grens over. Het aantal studenten dat in het buitenland stage loopt, groeit in cijfers. Echter, in de Euregio Maas-Rijn, waar meer internationale grenzen zijn dan nationale grenzen, is er nauwelijks een groei te zien van studenten die in de buurlanden Duitsland en België stage lopen.

Veel stageplekken blijven hierdoor in de buurlanden openstaan en worden niet ingevuld. Dit is een gemiste kans voor de grensoverschrijdende arbeidsmarkt.

Expertisecentrum ITEM heeft van de Euregio Maas-Rijn en EURES opdracht gekregen om een onderzoeksproject te starten naar belemmeringen en succesfactoren rondom grensoverschrijdende stages in de Euregio Maas-Rijn. Doel van dit project is te inventariseren wat de succesfactoren danwel belemmeringen zijn voor studenten die in de Euregio Maas-Rijn stage zouden willen lopen.  Het onderzoek richt zich met name op mbo-onderwijsinstellingen en wordt geleid door ITEM’s Martin Unfried (ontgrenzer).

Rondom het thema euregionale grensoverschrijdende stages zijn (in het verleden) reeds meer projecten gestart: Linguaclusters, projecten rondom Euregio competentie/ certificaten, de Lerende euregio (Rijn-Waal), Xperience (Rijn Maas-Noord) en Eurfriends (Maas-Rijn). Ondanks de verschillende INTERREG-projecten bleek het steeds lastig om een ​​duurzame structuur op te zetten voor grensoverschrijdende stages.

De veronderstelling is dat er een aantal fundamentele obstakels zijn op het gebied van:

• de verschillende kwalificatiestandaarden;
  • de verschillende definities van stages;
  • de culturele- en taalbarrière en de motivatie van scholieren en studenten;
  • grensoverschrijdend vervoer;
  • financiën.

Dit nieuwe ITEM onderzoeksproject wordt gefinancierd door EURES en de Euregio Maas-Rijn en zal worden uitgevoerd in de periode maart 2017 - juli 2017. Verschillende enquêtes en interviews zullen worden afgelegd in samenwerking met mbo-onderwijsinstellingen in de Euregio Maas-Rijn.