Startschot nieuw instituut regeneratieve geneeskunde

Op 30 maart werd in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) het startschot gegeven voor RegMed XB, een nieuw samenwerkingsverband voor regeneratieve geneeskunde. Initiatiefnemer van RegMed XB is UM-universiteitshoogleraar Clemens van Blitterswijk (MERLN).

Regeneratieve geneeskunde richt zich op het genezen van patiënten door het herstellen van weefsels en organen. Het betekent dat zieke weefsels en organen hersteld kunnen worden, zodat er geen transplantatie meer nodig is. Het onderzoek binnen RegMed XB bestaat uit drie onderzoekslijnen, gericht op nierfalen, diabetes type 1 en artrose. Onderzoekers van UM, het LUMC, Universiteit Utrecht en de Technische Universiteit Eindhoven werken hierin samen. Vanuit België participeren de Universiteit van Leuven en het Vlaams Instituut voor Biotechnologie. Ook een aantal bedrijven van de Brightlands Health Campus is aangesloten bij RegMed XB.

Meer informatie over RegMed XB is te lezen in dit persbericht.

Fotografie: Arno Massee