Lilianne Ploumen in gesprek met UM-studenten

Op 7 maart bezocht minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking Lilianne Ploumen de Universiteit Maastricht voor een Q&A-sessie met studenten. De bijeenkomst was onderdeel van de Ambassador Lecture Series.

Minister Ploumen heeft recent veel media-aandacht gehad na de lancering van 'She Decides', een internationale inzamelingsactie opgezet als antwoord op de ‘Mexico City Policy’ van VS-president Donald Trump. Dit beleid (ingevoerd in januari 2017) houdt in dat buitenlandse organisaties geen Amerikaanse subsidie krijgen als zij vrouwen een veilige abortus aanbieden of informatie geven over veilige abortus.

In een interactieve vraag- en antwoordsessie vertelde Ploumen waarom het belangrijk is om vrouwen over de hele wereld zelf te kunnen laten beslissen of ze een kind willen krijgen en wanneer, en haar beweegredenen om het fonds 'She Decides' op te richten. Ook ging ze met de studenten in gesprek over de hedendaagse uitdagingen rondom het immigratiebeleid in Europa.

Bekijk de video voor een impressie van de bijeenkomst.