Keuzegids 2017: Kwaliteitszegel ‘Topopleiding’ voor twee UM-bacheloropleidingen

Correctie: Op 23 november 2016 publiceerde Keuzegids Universiteiten op basis van aanvullende informatie een nieuwe ranglijst, waaruit bleek dat het University College Maastricht (UCM) een plek stijgt en met kop en schouders boven de rest van de University Colleges uitsteekt, met een score van 98 punten. Zie dit nieuwsbericht.

In de nieuwste editie van de Keuzegids Universiteiten, die vandaag is gepubliceerd, behalen vijf van de zeventien beoordeelde UM-bacheloropleidingen een eerste plaats. Over de gehele linie staat de Universiteit Maastricht daarmee op de vierde plek in de categorie ‘overige universiteiten’. Het University College Maastricht (UCM) en Kennistechnologie krijgen een ‘Kwaliteitszegel’, omdat ze aangemerkt worden als topopleiding die dwars op de disciplines tot de top van het Nederlands wetenschappelijk onderwijs horen.

Keuzegids logo

Het predicaat ‘Kwaliteitszegel’ is voorbehouden aan opleidingen met een totaalscore van 76 of hoger (en een oordeel ‘++’ of hoger). UCM scoort 88 punten (+++) en Kennistechnologie 82 (++). Volgens Keuzegids steekt Kennistechnologie met haar score ‘met kop en schouders boven de rest uit’, binnen de categorie Kunstmatige intelligentie. UCM behoort tot de kleine groep van twintig Nederlandse bacheloropleidingen die al vijf jaar op rij ‘topkwaliteit’ leveren, maar moet dit jaar gezien de sterke concurrentie wel haar eerste positie inleveren.

Dertien opleidingen behalen een top 3-notering in de Keuzegids 2017, waarvan vijf een eerste plek. Geneeskunde stijgt dit jaar naar de 3e plaats (ten opzichte van plek 5 vorig jaar), wat het enige verschil maakt met de twaalf top 3-noteringen van vorig jaar. In totaal stijgen drie opleidingen ten opzichte van vorig jaar en vijf dalen er.

De vijf UM-opleidingen die een nummer-één-positie innemen zijn European Public Health (70), European Studies (56), Fiscaal Recht (62), Kennistechnologie (82) en het Maastricht Science Programme (68). De acht andere bachelors die ook een plek in de top-3 van hun klassement behalen, zijn: University College Maastricht (2e, met een score van 88), Econometrie (3e, 64), European Law School (2e, 58), Fiscale Economie (2e, 60), International Business (2e, 68), Psychologie (2e, 66), Gezondheidswetenschappen (3e, 54) en Geneeskunde (3e, 68).

De meeste UM-opleidingen scoren vooral goed op Vaardigheden, Inhoud en Faciliteiten. Het algehele oordeel over Informatievoorziening is minder positief; een bekend issue bij de universiteit. Met de recente lancering van het nieuwe Student Portal, waar een student met zijn/haar device altijd en overal gepersonaliseerde en afgeschermde studie-informatie kan benaderen, is reeds een grote stap genomen in verbetering van de (online) informatievoorziening.

Over de Keuzegids
De Keuzegids wordt jaarlijks samengesteld door een onafhankelijke redactie van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie, als leidraad voor studiekiezers. De ranglijsten van de Keuzegids 2017 zijn samengesteld op basis van het oordeel van studenten en deskundigen over de bacheloropleidingen, docenten, faciliteiten en meer.

De gehele Keuzegids Universiteiten 2017 is te raadplegen via www.keuzegids.nl  .