Ontwerp Tapijn goedgekeurd. Aan de slag!

Op 28 juni 2016 is de gemeenteraad van Maastricht akkoord gegaan met het parkontwerp voor de Tapijnkazerne en de vaststelling van het bestemmingsplan. In 2017 wordt gestart met de bouw en in 2020 is de verwachte oplevering.

De niet-monumentale gebouwen worden gesloopt, de monumentale gebouwen worden gerenoveerd en krijgen een nieuwe bestemming en er komt beperkt nieuwbouw. Aansluitend wordt het park aangelegd met daarin wandel- en fietspaden, de opgeknapte dierenweide, de Tapijntuin en veel ruimte voor ecologie en activiteiten. In 2020 moet de herinrichting klaar zijn en Tapijn dé ontmoetingsplek voor universiteit en stad zijn.

Achtergrond
De afgelopen maanden heeft de gemeente diverse bijeenkomsten (dialoogsessies, stadsrondes) georganiseerd. Aan de hand van de daarin gemaakte opmerkingen is het schetsontwerp steeds bijgesteld. Op 14 juni was de laatste bijeenkomst. Het definitieve ontwerp waarmee de gemeenteraad akkoord is gegaan sluit optimaal aan bij de wensen van de inwoners en gebruikers.

Het voormalige militair terrein is sinds oktober 2013 officieel eigendom van de Universiteit Maastricht, de Provincie Limburg en de Gemeente Maastricht. De universiteit en provincie zijn (gezamenlijk) eigenaar van de gebouwen, de gemeente van de onbebouwde ruimte.