Reactie expertisecentrum ITEM op wetsvoorstel flexibilisering ingangsdatum AOW

Met veel belangstelling heeft expertisecentrum ITEM van de Universiteit Maastricht kennis genomen van het Voorstel van wet van het lid Klein tot wijziging van de Algemene Ouderdomswet en de Participatiewet in verband met de introductie van de mogelijkheid het AOW-ouderdomspensioen geheel of gedeeltelijk eerder of later te laten ingaan (Wet flexibilisering ingangsdatum AOW).

Ten aanzien van dit wetsvoorstel vraagt ITEM aandacht voor werknemers die zowel een Nederlandse AOW alsook een buitenlands wettelijk pensioen hebben opgebouwd. Denk hierbij aan migrerende werknemers, arbeidsmigranten en grensarbeiders.

De brief inzake het wetsvoorstel die namens ITEM is verstuurd aan de Vaste commissie voor Sociale Zaken en Werkgelegenheid is hier te raadplegen. In deze brief wordt in het bijzonder aandacht besteed aan de positie van grensarbeiders. Hiertoe wordt ingegaan op de huidige problematiek waarmee grensarbeiders als gevolg van de huidige ‘vaste’ AOW-ingangsdatum kunnen worden geconfronteerd. Vervolgens wordt aandacht besteed aan de te verwachten positieve uitwerking van het wetsvoorstel voor grensarbeiders.

• Karlien Strijbosch deed promotieonderzoek naar Senegalese migranten die onvrijwillig terugkeerden na een verblijf in Europa. Ze liep aan tegen muren van zwijgzaamheid, wantrouwen en schaamte. Een gesprek met Karlien Strijbosch en haar promotor Valentina Mazzucato over een onderzoek dat noodzakelijke...

• Samen met jou stellen wij een uniek programma op maat samen, waarbij we rekening houden met ieders wensen en behoeften.

• Na jaren van turbulentie, heeft het leven van alumna Lea Vink een vlucht genomen in Wenen. Ze kan er nieuwe stappen zetten in haar loopbaan op het kruispunt van luchtvaart en organisatiepsychologie. Ook op persoonlijk gebied lacht het geluk haar toe sinds haar transitie van man naar vrouw.