Rechtenfaculteit UM organiseert forumdiscussie over EU-Oekraïne Associatieakkoord

Met sprekers als Andrea Ott (UM, kenner van associatieverdragen), Manon Fokke (een van de drie initiatiefnemers van de wet Raadgevend Referendum),  Joost van den Akker (proefschrift over EU referenda, Universiteit Twente) en Aalt Willem Heringa (Professor of Comparative Constitutional and Administrative Law Maastricht University en directeur  Montesquieu Instituut) hoopt de faculteit een levendige discussie op gang te brengen over het aanstaande referendum.

Ter gelegenheid van het referendum wordt er door het Montesquieu Instituut een boekje (200 pagina’s) uitgegeven. In dit boekje zijn, naast de teksten van het verdrag, artikelen opgenomen over bijvoorbeeld de rol van politieke partijen, de kosten van een referendum, de referendumwet, EU referenda  en inhoud van en uitleg over het referendum en het associatieakkoord. Het boekje is tijdens de discussie avond te koop en kost 15 euro.

Alle geïnteresseerden zijn welkom. Maar in verband met de organisatie verzoeken wij u vriendelijk uw deelname via dit registratieformulier te bevestigen.

Locatie: Statenzaal,  Faculteit der Rechtsgeleerdheid
Ingang: Bouillonstraat 3
Tijd: 18.30-21.00 uur
Taal: Nederlands

• De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek heeft dr. Marieke Hopman en dr. Guleid Jama financiering toegekend voor hun nieuwe onderzoeksproject CHILD-WAR.

• Hoe kan én moet de overheid reageren op de huidige lage deelname aan het vaccinatieprogramma? Is drang, of zelfs dwang te rechtvaardigen? Op die vragen geeft het boek Inducing Immunity? Justifying Immunization Policies in Times of Vaccine Hesitancy antwoorden.

• Op vrijdag 17 november 2023 vond de ITEM jaarconferentie plaats in het provinciehuis van Den Haag waarin het thema mobiliteit en infrastructuur centraal stond. De gezamenlijke bevinding was dat er nog veel moet worden gewerkt aan het bewustzijn van benodigde prioriteit, het inzetten van (bestaande)...