19 apr

Promotie Matthias Leute

Promotores: Prof. dr. M. Carrée

Co-promotor: Dr. J.P.R. Huybrechts, Prof. Dr. Y.P.M. Bammens (University of Hasselt)

Trefwoorden: familiebedrijven, strategisch management, innovatie, sociale prestaties van bedrijven

"The Strategic Behavior of Family Firms: Studies on Innovation and Corporate Social Performance"

Dit promotieonderzoek onderzocht de impact van familiebedrijven als een uniek type eigendomsgroep met een significante impact op het strategisch gedrag van een bedrijf, dat verschilt van niet-familiebedrijven. Familiebedrijven houden bij het nemen van strategische beslissingen naast financiële doelstellingen ook rekening met niet-financiële doelstellingen. Dergelijke niet-financiële doelstellingen zijn bijvoorbeeld reputatie, relaties en dynastieke opvolging, terwijl niet-familiebedrijven prioriteit geven aan winstmaximalisatie. Deze voorkeur voor niet-financiële doelstellingen wordt vaak als irrationeel beschouwd vanuit een zuiver economisch perspectief, waardoor traditionele economische modellen niet effectief zijn in het voorspellen van het gedrag van familiebedrijven. Het onderzoek levert empirisch bewijs dat verschillen in innovatie-output, innovatie-input en de sociale prestaties van een bedrijf verband houden met de invloed van familiebezit. In de eerste studie wordt de impact van institutionele investeerders op de innovatie-output van familiebedrijven onderzocht, specifiek in publieke familiebedrijven. De tweede studie focust op particuliere familiebedrijven en  de relatie tussen familiebezit en innovatie-input. In de laatste studie wordt een nieuw theoretisch model voorgesteld voor familiebedrijven dat de impact van familiebezit op de sociale prestaties van bedrijven in aanmerking neemt.

Voertaal: Engels