03 apr

Online Promotie Megha Thakur

Promotores: Prof. Onno C.P. van Schayck, Prof. Giridhara R. Babu (Indian Institute of Public Health, PHFI, Bangalore)

Co-promotor: Dr. Bjorn Winkens

Trefwoorden: luchtvervuiling, gezondheids, sloppenwijken, verbeterde fornuizen

"Low-smoke chulha and health consequences in Indian slums"

Bijna 2,4 miljard mensen zijn nog steeds afhankelijk van vervuilende brandstoffen en technologieën om te koken. Als gevolg van de inefficiënte verbranding van vaste brandstoffen en kerosine treft de luchtverontreiniging door huishoudens (HAP) buitenproportioneel veel de armste en gemarginaliseerde bevolkingsgroepen. De meeste studies over HAP zijn uitgevoerd in plattelandsgebieden en er zijn weinig gegevens uit stedelijke gebieden. Stedelijke armen lopen een buitenproportioneel groot risico op HAP vanwege de dichte bevolking die vaak in slecht geventileerde huizen woont. Een uitgebreid overzicht en een analyse van de literatuur suggereerde een aanzienlijke verbetering van de gezondheid van vrouwen die verbeterde fornuizen (ICS) gebruiken. Vervolgens werd in stedelijke sloppenwijken van Bangalore, India, een gerandomiseerde proef uitgevoerd om de doeltreffendheid van een plaatselijk vervaardigde verbeterd fornuis te evalueren. De studie vond geen duidelijke voordelen van de ICS voor de gezondheid van vrouwen en kinderen na een follow-up van zes maanden. Wel was er een vermindering van de prevalentie van brandende ogen tijdens het koken. COVID-19 leidde tot voortijdige beëindiging van de studie.

Klik hier voor het volledige proefschrift.