14 apr

Workshop Storytelling in Classical Music

Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music in samenwerking met philharmonie zuidnederland en Parkstad Limburg Theaters, Heerlen

Muziek kan verhalen vertellen. In de klassieke muziek brengen genres als opera's, vocale muziek of filmmuziek deze verhalen over met muzikale middelen. Concertprogramma's construeren verhalen die vaak gebaseerd zijn op musicologische of historische expertise. Tegelijkertijd koesteren publiek en musici alledaagse muzikale verhalen: jeugdherinneringen, gedenkwaardige concerten, alledaagse routines, een geliefde hobby. Mensen worden gedurende hun hele leven op verschillende manieren begeleid door klassieke muziek. Het delen van verhalen kan nieuwe manieren bieden om publiek en musici bij klassieke muziek te betrekken, om nieuwe concertvormen te ontwikkelen en om niet-deskundige betekenissen en ervaringen in verband met klassieke muziek te verkennen.

Met deze workshop wil het Maastricht Centre for the Innovation of Classical Music een bijdrage leveren aan de reflectie op storytelling in klassieke muziek. De workshop begeleidt het concertexperiment De verhalententoonstelling dat philharmonie zuidnederland op vrijdag 14 april 2023 geeft in Parkstad Limburg Theaters in Heerlen. Tijdens deze dag gaan we in op vragen als: hoe kan storytelling een middel zijn voor nieuwe vormen van publieksparticipatie, en een rol spelen bij het aantrekken van nieuw publiek en het op nieuwe manieren betrekken van bestaand publiek? Wat kan klassieke muziek leren van storytelling in andere culturele domeinen, zoals musea, game design en theater? Welke mogelijkheden bieden digitale en online vormen van storytelling voor het ontwerpen van concerten? Hoe kan storytelling een middel zijn om de muziekpraktijk op artistiek relevante manieren te innoveren? In de ochtend zullen keynote sprekers dergelijke vragen behandelen aan de hand van hun eigen inspirerende praktijken, en in de middag zullen alle deelnemers deelnemen aan hands-on workshops rond praktijken van storytelling.

Deze workshop wil professionals uit de klassieke muziek, zoals programmeurs, uitvoerders en conservatoriumstudenten, samenbrengen met curatoren, docenten en wetenschappers en studenten die geïnteresseerd zijn in publieksonderzoek. Na het workshopprogramma van 11:00 - 15:30 worden de deelnemers uitgenodigd om de generale repetitie (16:30) en het concert van De verhalententoonstelling (20:30) bij te wonen. Dit concert is een herhaling van het verhalentoonstellingsexperiment dat het orkest en het MCICM in januari 2020 organiseerden onder de titel De verhalentoonstelling.

Het inschrijfbedrag van € 25,- is inclusief lunch en concertkaartje.

Download het programma van de workshop