21 mrt
Lezing & workshop

De dunne lijn tussen veiligheid en vrijheid

Ontwikkelingen in de wereld van cybersecurity, spionage en surveillance hebben geleid tot toenemende bezorgdheid over fundamentele vrijheden. Aanleiding voor BridgeEurope Maastricht om een evenement te organiseren over het onderwerp 'vrijheid' en 'veiligheid'

Het op grote schaal verzamelen van online gegevens zonder dat het grote publiek zich bewust is van de gevolgen; de omvangrijke surveillancemaatregelen van regeringen tijdens de Covid-19 pandemie; en de toenemende spanningen tussen de machtsverhoudingen tussen staten - het zijn slechts enkele voorbeelden van de noodzaak van dit debat.

Het dwingt mensen om goed na te denken of en in hoeverre zij bereid zijn hun vrijheid op te geven voor hun eigen veiligheid. En hoe al deze issues zo goed mogelijk kunnen worden aangepakt.

Lezing & workshop

Eerst zullen de deelnemers door de input van deskundige Laura Dreschler kennis opdoen over het feitelijke academische debat achter deze onderwerpen. Daarna worden de deelnemers in groepen verdeeld, om een specifiek land te vertegenwoordigen, te onderhandelen over hun positie en te komen tot een EU-voorstel rond veiligheidsbeleid.

BridgeEurope Maastricht: Freedom and Security workshop

BridgeEurope

BridgeEurope is een door studenten geleide niet-gouvernementele organisatie die in verschillende continenten actief is. Zij bouwen bruggen tussen burgers die geografisch of ideologisch verdeeld zijn. De organisatie pakt de groeiende polarisatie aan door een platform te creëren waarop studenten actuele kwesties vanuit verschillende perspectieven kunnen bespreken. Dit gebeurt voornamelijk door het organiseren van online en offline evenementen.