15 mrt

Online promotie Tina Rawal

Promotors: Prof. dr. Onno C.P. van Schayck, Prof dr. Jean W.M. Muris
Co-promotors: Prof. dr. Monika Arora (Publice Health Foundation of India), Prof. dr. Nikhil Tandon (All institute of Medical Sciences)

Trefwoorden: Adolescenten; overgewicht en obesitas, kennis en gedrag met betrekking tot voeding en lichaamsbeweging, school

"Impact of a comprehensive multi-component health literacy module on dietary and physical activity patterns of adolescents studying in schools of Delhi, India"

De schoolomgeving kan van invloed zijn op gedragsverandering bij kinderen en jongeren ten aanzien van niet-overdraagbare ziekten. Interventies ter bevordering van de gezondheidsvaardigheden van kinderen kunnen aanzetten tot gezond eten en op lange termijn gevolgen hebben op latere leeftijd. De positieve feedback van de deelnemers aan de formatieve studie suggereert dat interactieve modules met een korte film en interactieve vervolgactiviteiten effectief kunnen zijn bij het bevorderen van een gezonde levensstijl bij kinderen en jongeren op scholen. Verdere evaluatie van de interventie met behulp van een cluster-RCT was nuttig om de effectiviteit ervan te beoordelen op kennis en gedrag met betrekking tot voeding en lichaamsbeweging van schoolgaande adolescenten. De bevindingen wezen op een positief effect van de interventie op aan voeding en lichaamsbeweging gerelateerde veranderingen in de verwachte richting.

Kijk hier voor het proefschrift