02 mrt

Online promotie Chuks Otioma

Promotor: Prof. dr. Fred Gault, UNU-MERIT
Co-promotor: Dr. Lily Wang

"Information and Communications Technology Capabilities, Innovation and Economic Performance in Afrika. The Role of Framework Conditions, Entrepreneurial Activity and Firm Learning"

Trefwoorden: Digitale technologieën, ondernemerschap en instellingen, economische ontwikkeling, Afrika

Het proefschrift omvat vier empirische studies die bijdragen tot een beter begrip van het verband tussen ICT, innovatie en economische prestaties in Afrikaanse landen. Het eerste deel onderzoekt het patroon en de ondersteunende voorwaarden van op technologie gebaseerde ondernemingsactiviteiten (TBEA). De resultaten tonen aan dat de archetypische gevallen consistentie vertonen van TBEA met een sterke kennisbasis en institutionele voorwaarden. In het tweede empirische deel wordt vastgesteld dat het IT-vermogen een significant effect heeft op de innovatieprestaties van bedrijven. Dit effect wordt voornamelijk gerealiseerd door exploratief organisatorisch leren. Het derde empirische deel onderzoekt het effect van de digitale infrastructuur op de werkgelegenheid in de dienstensector. Daaruit blijkt dat het positieve effect van digitale infrastructuur op de werkgelegenheid in de dienstensector afhangt van onderwijs, institutionele kwaliteit en macro-economische omstandigheden.  In het vierde empirische deel worden digitale ondernemingen en strategieën voor het opvullen van institutionele leemten in Zuid-Afrika onderzocht. De dissertatie bevat overwegingen voor de bevordering van onderzoek en beleid inzake de Afrikaanse digitale economie.

Taal: Engels