13 jul

On-Site Promotie Suen An Nynke Lie

Promotor: Prof. dr. P.A.W.H. Kessler

Co-promotores: Prof. Dr. Dr. B. Lethaus, University of Leipzig, Germany, Prof. Dr. Dr. H.-A. Merten, University of Hannover, Germany

Trefwoorden: sinusbodemelevatie, maxilla atrofie, Dentale implantaten, prothetisch oraal herstel

"Graftless Sinus Floor Augmentation of the Highly Atrophic Posterior Maxilla before Implant Placement"

Zodra men alle tanden verliest in de bovenkaak, kan dit leiden tot te weinig botvolume voor het plaatsen van implantaten voor een klikprothese. Een opbouw van de bovenkaak is dan nodig. Bottransplantaten worden gebruikt om de bovenkaak op te bouwen. Bottransplantaten kunnen afkomstig zijn van de patiënt zelf, van donoren, van dieren of zijn gemaakt van synthetische materialen. In dit onderzoek wordt een sinusbodemelevatietechniek beschreven waarbij geen bottransplantaten worden gebruikt. Tien patiënten werden geopereerd en bij elke patiënt werd de conventionele en experimentele techniek uitgevoerd. Botbiopten toonden nieuwe botvorming aan de experimentele zijde. De implantaatoverleving bedroeg 86,2% aan de testzijde en 96,7% aan de controlezijde. Bij alle kandidaten werd prothetische rehabilitatie bereikt. De patiënt tevredenheid was hoog. Uit dit proefschrift kan worden geconcludeerd dat de transplantaatloze techniek kan worden gezien als een potentiële alternatieve procedure om botvolume te creëren in de bovenkaak voor het plaatsen van implantaten.

Klik hier voor het volledige proefschrift.

Klik hier voor de live stream.

• 09 sep

Promotie Zohaib Salahuddin

"Towards Trustworthy Artificial Intelligence in Medical Imaging: Explainability, Uncertainty and Clinical Utility of Radiomics"

• 10 sep