08 jul

On-Site Promotie Felicitas Biwer

Promotores: Prof. dr. A.B.H. de Bruin, Prof. dr. M.G.A. oude Egbrink

Co-promotor: Dr. W. Wiradhany, Bina Nusantara University, Indonesia

Trefwoorden: leerstrategieën, zelfgestuurd leren, hoger onderwijs, gewenste moeilijkheden

"Supporting Students to Study Smart: A Learning Sciences Perspective"

Zestig tot negentig procent van de studenten in het hoger onderwijs gebruiken regelmatig ineffectieve leerstrategieën, zoals herlezen of markeren van tekst. Studenten zijn zich doorgaans niet bewust van dit probleem. Deze strategieën geven studenten een positief gevoel over hun leren, maar zijn in feite zeer passief en kunnen een negatief effect hebben op academische resultaten. Uit onderzoek blijkt dat actieve leerstrategieën, bijvoorbeeld jezelf testen of studiesessies in de tijd spreiden, meer inspanning kosten, maar het leren zeer effectief maken. Om studenten bewust te maken van welke leerstrategieën (in)effectief zijn en om het gebruik van effectieve strategieën te ondersteunen, heeft een cross-facultair ontwerpteam in samenwerking met EDLAB het 'Study Smart' programma ontwikkeld. In dit proefschrift zijn de effecten onderzocht van het Study Smart programma. Het programma verhoogde de kennis en het gebruik van de effectieve leerstrategieën. De ervaren onzekerheid in het aanpassen van de effectieve leerstrategieën aan hun eigen context vraagt echter om voortdurende ondersteuning van studenten.

Klik hier voor de live stream.

• 09 sep

Promotie Zohaib Salahuddin

"Towards Trustworthy Artificial Intelligence in Medical Imaging: Explainability, Uncertainty and Clinical Utility of Radiomics"

• 10 sep