VAR-pleitwedstrijd

Vanaf 1991 organiseert jaarlijks één van de juridische faculteiten, onder auspiciën van de VAR, de VAR-pleitwedstrijd voor studenten. Dit jaar op 18 mei in Maastricht.

In deze wedstrijd komen teams van de verschillende faculteiten tegen elkaar uit in een bestuursrechtelijke procedure. De wedstrijd bevat een schriftelijk gedeelte, dat in de maanden voorafgaand aan de mondelinge behandeling zijn beslag krijgt, en een mondeling gedeelte, de eigenlijke pleitwedstrijd.

De wedstrijd wordt zeer serieus genomen, zowel door de studenten als hun begeleiders. Menig student beschouwt het deelnemen aan de wedstrijd als het leerzaamste vak in de studie!

sarah

Naast het reguliere onderwijs in de bachelor- en masterfase biedt de sectie bestuursrecht jaarlijks ook deelname aan de VAR-pleitwedstrijd als onderdeel van het onderwijs-programma aan.

De VAR-pleitwedstrijd is een pleitwedstrijd voor studenten in de master- en bachelorfase die georganiseerd wordt onder toezicht van de Vereniging voor bestuursrecht (VAR). Ieder jaar strijden teams van verschillende faculteiten in een schriftelijke en mondelinge ronde tegen elkaar. De schriftelijke ronde en de gezamenlijke voorbereiding van de processtukken vinden in de weken voorafgaand aan de mondelinge ronde, de eigenlijke pleitwedstrijd, in mei plaats.

Alle teams treden aan de hand van een fictieve casus op als eiser en verweerder in een beroepsprocedure. Dat betekent dat er tweemaal een processtuk vervaardigd dient te worden en ook dat er door twee personen (met ondersteuning van de andere leden van het team) gepleit dient te worden.
De organiserende faculteit draagt zorg voor een jury die bestaat uit rechters, advocaten en deskundigen uit de wetenschap. Deze jury beoordeelt de schriftelijke stukken en leidt de zittingen tijdens de mondelinge pleitronde.
De nummers 1 en 2 op grond van de schriftelijke en mondelinge rondes strijden uiteindelijk in een finale, waarin zij met een korte voorbereidingstijd een casus dienen te bepleiten, om de winst van de pleitwedstrijd. Het winnende team wordt tijdens de VAR-jaarvergadering gepresenteerd en alle teams ontvangen een jaar lang een gratis VAR-lidmaatschap.

Neem voor meer informatie contact op met Eveline van der Linden of Sander Jansen.

sarah