17 jun 18 jun

Lustrum gala Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Het is feest! Op vrijdagavond 17 juni organiseren we een Lustrum Gala in de Rebelle in Maastricht. Staf en studenten van de UM Faculteit der Rechtsgeleerdheid zijn van harte uitgenodigd!

In 2021 bestond de faculteit 40 jaar. Een bijzonder jubileum waar we op diverse manieren bij stil stonden. Denk bijvoorbeeld aan de Mestreechse wiesheidkalbas, een boek vol levenslessen van (voormalige) collega’s, alumni en vrienden van de faculteit voor jonge Maastrichtse juristen.

We hebben er even op moeten wachten, maar nu kunnen we onze verjaardag ook écht vieren. Na een periode die voornamelijk in het teken van corona stond, hebben we des te meer zin in een feest: elkaar weer zien, ons wagen aan een dansje en proosten op het inmiddels 41 jaar bestaan van onze mooie faculteit.

Zet deze datum alvast in je agenda, want dit gala wil je echt niet missen. Voor een kaartje vragen we 15 euro; dit is inclusief vier drankjes. De kaartverkoop begint zo snel mogelijk via deze pagina.

40 jaar Faculteit der Rechtsgeleerdheid

Op 19 juni 1981 gaf de toenmalige minister van Onderwijs en Wetenschappen dr. A. Pais toestemming aan de Rijksuniversiteit Limburg om een studierichting Nederlands Recht te beginnen. Dat was vorig jaar veertig jaar geleden.

In die veertig jaar is de Faculteit der Rechtsgeleerdheid van (thans) Maastricht University uitgegroeid tot een vooraanstaande instelling voor juridisch onderwijs en onderzoek in zowel Nederland als Europa. Dat werd nog eens bevestigd in de Times Higher Education subject ranking van 2021, waarin de faculteit wereldwijd 23ste staat en 3de in de Europese Unie.

Inmiddels telt de faculteit 3200 studenten en ruim driehonderd medewerkers. En hoewel in die vier decennia heel veel is veranderd, bleven minstens twee dingen hetzelfde: de pioniersgeest van de begindagen is nimmer verdwenen én de faculteit is nog altijd vooral één facultaire gemeenschap, waarin schotten tussen capaciteitsgroepen, tussen wetenschappelijke en ondersteunende staf én tussen studenten en staf, nooit veel vat hebben gekregen op het dagelijkse wetenschappelijke bedrijf. Beide kenmerken van de faculteit worden gekoesterd. Vernieuwing en het besef dat we het vooral samen moeten doen zijn onlosmakelijk onderdeel van de facultaire cultuur – zoals dat ook het geval is voor de Universiteit Maastricht als geheel.